Det enda som sätter det höga priset på Rodium är dess fåtal men udda användningsområden där det är unikt (vissa katalysatorer och smyckesbeläggningar).
Hade varit värdelöst (som Astat) annars. Astat är hopplöst och bara forskare som bryr sig om. Där priset sätts av framställningen.
Vet inte exakt vad som definieras som kassaflöde. Men när ETH kommer gå över till Proof of Stake istället för Proof of work lär mängden ETH stabiliseras (eller rent av minska) samtidigt som de som stake:ar ETH tjänar ETH. Är inte detta ett kassaflöde? Dessutom har ETH liknande egenskaper som Bitcoin som värdebevarare och betalmedel, och glöm inte allt som byggs ovanpå ethereums bockkedja och gör att nätverket används. Allt från NFT:er, Cryptospel till DeFi och saker vi ännu inte kommit på man kan göra.
Här kan man se att det kommer bli ca 2% deflation efter PoS är live om vi har samma mängd transaktioner som idag då: https://ultrasound.money/ (klicka på “simulate merge”)
Jag blir inte förvånad on en ETH är värd över $20k om 5 år. Det är 5x vad det är värt idag.
Vet inte vad du menar med baslager, eller vad datat kommer ifrån, men tittar du på första träffen i google så ser jag att det kostar ca 4$/tx.
Sen skulle jag inte kalla Bitcoin decentraliserat, det är bara flyttat till en liten mängd av mining pools som kontrollerar större delen av nätverket. Samma koncentrationsproblem får du med PoS. Det enda protokoll som jag sett löser det problemet är kryptovalutan Algorand.
Det är en helt annan diskussion, men att miners skulle kontrollera Bitcoin är enligt mig en missuppfattning, också att antalet mining pools med störst hashrate skulle vara en indikation på centralisering. Börjar en stor mining pool missköta sig på något sätt så lär vi se rätt snabbt att poolen drastiskt minskar/försvinner. Hade miners kontrollerat bitcoin så hade Bitcoin Cash gått segrande och idag kallats Bitcoin.
Ett avsnitt av Rational Reminder hade en superbra diskussion av blockchain / decentralized finance / distributed ledgers för några avsnitt sedan. Det är klart värt att lyssna på hela avsnittet, men diskussionen om distribuerade finansiella-teknologier börjar ungefär på timestamp 1:30:57 i videon:
Gästen målar upp ett par scenarior som visualiserar möjligheten, diskuterar om att köpa ett coin/en token är köp av bara ett coin, eller om det är motsvarigheten att investera som i en aktie i företaget/organisationen som står för coinen/tokenen. Det är en bra ögonöppnare för de som känner att de kanske inte riktigt greppat vidden av möjligheter med det hela, utan att värdera just eth/bitcoin i sig.
Klart värt en genomlyssning i relation till det som diskuteras ovan i den här tråden!
Jag som är mjukvaruutvecklare ser även fysiska pengar/kontanter bara som ett protokoll för att byta mellan två olika mer “riktiga” värden i stunden, och tänker man så går det att översätta ganska rakt av till blockchain-transaktioner. En token behöver bara hålla stabilt värde medan transaktionen pågår.
Om man sedan kan kombinera detta med smidig växling till tokens som representerar något riktigt, t ex dollar, guld, eller en aktie (eller en token som är supportad av ett nätverk som har motsvarande förtroende som en riksbank), då kan man också hålla pengar i sin plånbok som man sedan växlar över till transaktionstoken och för över till mottagaren. Det finns ett värde i att lösa detta distribuerat/decentraliserat.
Store of value och överförings-tokens behöver alltså inte vara samma, det kan byggas en decentraliserad kedja med växlingar och överföringar som löser båda problemen.
Detta visualiseras rätt bra i diskussionen i videon.
Ovanstående nyanserar värderingen av Bitcoin och Eth, men svarar inte på vad de är värda.