Ett högst oseriöst experiment

Under årens lopp har jag granskat tusentals bokslut. Allt från enskilda firmor tills komplicerade koncerner. Jag vill påstå att jag har varit en god yrkesman, även om jag inte tillhört den absoluta eliten.

För två år sedan roade jag mig med att placera 10 000 i fem (numera sex efter en avknoppning) olika aktier, summa 50 000. För att göra det lätt för mig sätter jag in alla utdelningar i det företag som presterat sämst. Målsättningen var att placera i bolag med positivt kassaflöde som skulle kunna stå emot en eventuell nedgång. Jag avser att inte röra depån på fem år.

Hur har det gått? Inte speciellt lysande. Jag har backat 0,87 procent, samtidigt som OMX 30 gått upp 1,72 procent på två år. Ingen katastrof, men definitivt inget att skryta med. Det lustiga är dessutom att det bolag som jag trodde mest på, har gått allra sämst.

Sens moral. Än så länge ser det ut som Jan (naturligtvis) har rätt. Tag det säkra för det osäkra och köp indexfonder. Att på egen hand slå börsen är extremt svårt, och har oftast att göra med ren tur.

Den som har lust att följa mina tillkortakommanden eller eventuella framgångar kan göra detta på Shareville under NESTOR 1.

13 gillningar

Du får se det lite som dyr hobbies @Nestor . Viktigast av allt är att man har det roligt under tiden. Slippa de där tråkiga apa :see_no_evil: indexfonder :+1::joy::person_tipping_hand:. Vi människor borde vara smartare än :see_no_evil: ?!

Dyr hobby nja, portföljen ligger ju ändå hyfsat nära index. Ett tag var den klart över, nu är den något under.
Golfen är betydligt dyrare…

2 gillningar

Det stämmer att allting kan bli värre och dyrare. Sedan blir det alltid bra när man underpresterar med 50000 sek . Det blir lite dyrare när man underpresterar långsiktigt med 5 milj i Isk :+1: . Men vem vet om 10 år slår du kanske index

Mina satsade 50 000 kr har idag ett värde på 48 375 kr, så det är lugnt än så länge. Vi får se om 3 år.

1 gillning

Lycka till och kämpa vidare. Kul grej i alla fall :+1:

Jag och frun har en tävlning med länsförsäkringar tvångssparande som jag tror du skulle gilla mer :joy:.

Hon sparar i länsförsäkrningar global index fond och jag satsade på Länsförsäkringar Europa indexfond. Målet är att se vem som har högst värde när yngsta barnet blir 18 år.

Idagsläget så blir min Europa indexfond utklassad av fruns globala indexfond men jag hoppas på att kunna spurta om henne under närmaste 15 åren.

1 gillning

Man kan alltid hoppas på det bästa :joy::joy::+1:. Klok fru du har

Skulle vara intressant att veta hur du valde bolagen, hur processen såg ut etc.

Min “icke-index” portfölj är helt kvantitativ, dvs rangordnat samtliga bolag på Stockholmsbörsen (+övriga svenska listor) efter diverse parametrar.

1 gillning

Lade inte ned så jättemycket tid. Valde bara fem bolag som (då) hade god lönsamhet och var rimligt värderade.

Nu bestämde jag mig för att inte röra aktierna på fem år. Annars hade jag nog sålt Besqab för några månader sedan.

2 gillningar

Jag hoppas ju att det går bättre för Europa (jämfört med USA) men tyvärr kan jag inte riktigt tro att det blir så. Klimatet för att få fram världsledande företag verkar inte vara lika bra i Europa.

Utfallet blev inte vad jag hade tänkt mig, minst sagt. Nu avbryter jag experimentet i förtid.

Efter en bra början hände detta:
Besquab fick en ny VD som skulle visa sig på styva linan 2020 och började satsa hårt. Inte speciellt lyckat om man man är bostadsutvecklare precis före alla räntehöjningar. - 78 procent.
Duroc har inte motsvarat förväntningarna. - 19 procent.
Resurs (inkl Solid) tuggar på men dålig tillväxt. Börsen uppskattar dessutom inte mindre banker just nu. - 24 procent totalt.
Midway + 34 procent och Traction + 39 procent uppväger inte fallet på de övriga aktierna. Totalt minus 3 500 kr på de satsade 50 000 kronorna för knappt 3 år sedan.

Normalt sett hade jag sålt av Besquab långt tidigare, och då hade resultatet blivit ±0, inte ens detta hade varit speciellt lyckat.

Slutsats. Indexfonder är aldrig fel. Nu blir lekhinken 46 500 kr mindre.

5 gillningar