Har funderat lite på detta ett tag i.o.m. fallande räntor. Idag så gjorde jag slag i saken.
Senaste bundna fasträntekontot lades inte om utan motsvarande summa (174’) åker in på ett dedikerat ISK-konto istället. Där kommer pengarna investeras i stabila aktier vid lämpliga tidpunkter för swing-trading.
Enkel strategi: Köp när det är billigt och sälj när det är lite mindre billigt. Investera enbart i aktier med rimlig direktavkastning. Helst minst 3%. Om kurserna går ned så behåll och få DA istället för kursvinst.
Mål: Få mer avkastning under 2026 än vad motsvarande fastränta skulle gett. (5520:- innan skatt). Mer är så klart bättre men ingen nödvändighet.
Risker: Lägre avkastning. Fallande kurser.
Har också en idé om att detta konto ska minska klåfingrigheten i övriga portföljen. Lekandet får ske här helt enkelt.
Tänkte utvärdera efter året men kommer förstås att hålla koll löpande. Kan rapportera progress här lite då och då om någon är intresserad av experimentet.
Konstruktiva kommentarer, frågor och hejarop mottages tacksamt. Kritik också men i lagom mängd och ton
*** Disclaimer: Testa inte själv för det kan mycket väl vara dumt… ***
*** Och ja jag vet att det säkert är bättre med indexfonder ***
Finns det inte roligare sätt att spendera tid och pengar?
Är kanske att svära i kyrkan, men hur många promille av daytraders går plus på själva tradingen? Är väl YT och dyra kurser som ger faktiska inkomster som daytrader?
Kör på! Gör en del swingtrading själv (bara med företag jag anser vara bra investeringar till att börja med) och det kan generera en del pengar. Visst är det så att de allra flesta skulle få bättre avkastningen i längden i en vanlig tråkig indexfond men a) om du tycker det är roligt så är det en billigare hobby än många andra även om det inte går jättebra b) du kan ju faktiskt ha tur och skicklighet och få bättre avkastning.
Lite så. Håller man på med enskilda aktier så borde man ju köpa och sälja lite då och då. Enligt mig iaf. En del kursrörelser är inte långsiktigt hållbara helt enkelt.
Detta experiment är mest en koncentrerad variant på samma tema.
Men som du säger. Att hålla sig till bra företag är en förutsättning annars kan man bränna sig duktigt.