Ett litet experiment för 2026 (ersätta ett fasträntekonto med trading)

Har funderat lite på detta ett tag i.o.m. fallande räntor. Idag så gjorde jag slag i saken.

Senaste bundna fasträntekontot lades inte om utan motsvarande summa (174’) åker in på ett dedikerat ISK-konto istället. Där kommer pengarna investeras i stabila aktier vid lämpliga tidpunkter för swing-trading.

Enkel strategi: Köp när det är billigt och sälj när det är lite mindre billigt. Investera enbart i aktier med rimlig direktavkastning. Helst minst 3%. Om kurserna går ned så behåll och få DA istället för kursvinst.

Mål: Få mer avkastning under 2026 än vad motsvarande fastränta skulle gett. (5520:- innan skatt). Mer är så klart bättre men ingen nödvändighet.

Risker: Lägre avkastning. Fallande kurser.

Har också en idé om att detta konto ska minska klåfingrigheten i övriga portföljen. Lekandet får ske här helt enkelt.

Tänkte utvärdera efter året men kommer förstås att hålla koll löpande. Kan rapportera progress här lite då och då om någon är intresserad av experimentet.

Konstruktiva kommentarer, frågor och hejarop mottages tacksamt. Kritik också men i lagom mängd och ton :wink:

*** Disclaimer: Testa inte själv för det kan mycket väl vara dumt… ***
*** Och ja jag vet att det säkert är bättre med indexfonder :slight_smile: ***

6 gillningar

Lycka till, kul med lite action!

Vilka plattformer och kontotyper ska du använda? Tänker på källskatt, courtage och ev valutaväxlingsavgift.

Räknar jag rätt baklänges att lekhinken blir på 250-300k ish?

1 gillning

ISK på Nordnet. Borde bli lätt att följa upp med eget konto för detta.

Bara Svenska aktier.

Courtaget är väl en sak som kan ställa till det lite.

Nej. Denna lekhinken blir ju på 174k. Iaf så börjar den där.

Såg nu ”innan skatt” :grinning_face::+1:

Ska följa läget! Good luck!

1 gillning

Min första tanke är om det drar mycket tid/energi att sitta och bevaka kursutvecklingen ?

1 gillning

Det får man passa sig för så klart. Därav mer swing än day vad det gäller köpandet och säljandet.

Fattar inte vad experimentet går ut på.

Du allokerar om risken och placerar pengar i högre risk i en lekhink isf fasträntekonto.

Hur kommer det bundna lånet som gått ut in i bilden?

1 gillning

Är du ute efter att tjäna pengar, eller vill du bara hitta en hobby?

• Tjäna pengar — nej
  • Hobby — kan du inte hitta en billigare hobby som är lika kul?
4 gillningar

Det är alternativavkastningen på samma mängd pengar eftersom jag i vanliga fall bara skulle flyttat till ett nytt fasträntekonto.

Bra poänger.

Hobbies har jag så det räcker. Infall av denna typen inträffar oftast under de mörka månaderna så det kan hänga ihop med tillfällig understimulans :wink:

1 gillning

Finns det inte roligare sätt att spendera tid och pengar? :see_no_evil_monkey:

Är kanske att svära i kyrkan, men hur många promille av daytraders går plus på själva tradingen? Är väl YT och dyra kurser som ger faktiska inkomster som daytrader?

Försöker förstå.

Daytrading tror jag inte så mycket på. Köpa och sälja aktier vid överdrivna kursrörelser tror jag däremot på. Har historiskt tjänat en del på det.

YT och kurser får någon annan hålla på med. Jag vill varken vara offentlig eller dra någon ned i fördärvet :slight_smile:

Förutom att detta forum räknas som sociala medier, så det är ganska offentligt. :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Jo så är det kanske.

1 gillning

Ok, så det är fasträntekonto du kallar för bundna lån, då fattar jag.

Oj då. Där hade det blivit lite fel i texten :slight_smile:

Kör på! Gör en del swingtrading själv (bara med företag jag anser vara bra investeringar till att börja med) och det kan generera en del pengar. Visst är det så att de allra flesta skulle få bättre avkastningen i längden i en vanlig tråkig indexfond men a) om du tycker det är roligt så är det en billigare hobby än många andra även om det inte går jättebra b) du kan ju faktiskt ha tur och skicklighet och få bättre avkastning.

1 gillning

Lite så. Håller man på med enskilda aktier så borde man ju köpa och sälja lite då och då. Enligt mig iaf. En del kursrörelser är inte långsiktigt hållbara helt enkelt.

Detta experiment är mest en koncentrerad variant på samma tema.

Men som du säger. Att hålla sig till bra företag är en förutsättning annars kan man bränna sig duktigt.

1 gillning

En kort statusrapport efter två och en halv månad:

Ca 19,5’ plus hittills.

Ca 25’ plus i slutet på 2026 om jag slutar experimentet här och sätter kapitalet i fastränta igen.

Slutsats hittills.

• Det går att avkasta rätt OK med denna typ av trading
  • Det tar en del tid så det är tveksamt om det är värt det

Andra reflektioner.

• Det skulle kunna ha gått mycket bättre. Sämre också för den delen
  • Ett innehav har jag “fastnat” med för jag tycker att bolaget är lite misshandlat
  • Rätt stabil utveckling jämfört med mina övriga innehav och diverse index pga att pengarna är investerade så kort tid

OBS. Fortfarande är detta inget jag rekommenderar någon annan att göra. Mina pengar och min risk.

3 gillningar

Jättekul, tack för uppföljningen!

1 gillning