Ev arbete/flytt till Norge

Hej på er, jag hade en digital arbetsintervju förra veckan om ett jobb i Norge.

Har vi några här på forumet som har tips att ge till mig om det blir en flytt dit för jobb?

Jag kommer iaf till att börja med ha kvar min bostad i Sverige.

//Daniel

Det är ju i första hand det praktiska med avståndet som man måste tänka på. Du ska ha kvar lägenheten, betyder det att du ska pendla på dags eller kanske veckobasis? Eller hur tänker du upplägget?

Undvik om du är förmögen, annars är det bara att köra på.

Det mesta funkar ungefär som hemma. Finns gott om svenskar på plats att rådfråga.

Vad är det för jobb?

Norge har mer eller mindre fri hyressättning så du kommer hitta bostad på en helg

Tanken med tt ha kvar min lägenhet i Sverige var mer en säkerhet.
Inte tänkt att pendla men att ha en lägenhet att kunna komma hem till. Speciellt innan man fått en fast anställning och kan fundera på att flytta på riktigt.

Intervjun var till ett lyx-hotell i Oslo. En kombinerad tjänst som Sommelier/Hovmästare.

Enligt infon i intervjun en grundlön på 40 - 44 000/ månad + OB + Dricks (ca 10 000 i dricks)

//Daniel

1 gillning

Ja ok, då är jag med. Jo men det är ju vettigt att ha kvar lägenheten tills du känner dig någorlunda rotad i Norge. Det är ju nära både fysiskt och kulturellt så det är bara att prova tycker jag. Det värsta som kan hända är att du får flytta tillbaka liksom.