Excel-/Google Sheetsfråga: hur får jag snittmånadssparandet per ålder?

Behöver lite hjälp. :see_no_evil: I svaren till frågan: “Hur mycket har du på dina ISK/KF-konton? | Undersökning inför veckans avsnitt” som vi har här:

Hur går jag en snygg tabell där jag har födelseår i en kolumn och ett snittvärde för allas månadssparande det året. Dvs.

Födelseår Månadssparande
1981 5.500 kr
1982 6.200 kr
etc…

Dvs. jag vill INTE sortera på födelseår utan jag vill att 5.500 är snittet för alla svar som har födelseår 1981. Det är relativt enkelt med en databas via en aggregate-funktion i kombination med en group by. Men hur gör jag det i Google Sheets? :thinking:

Pivottabell? Välj grupperat enligt årtal i ena kolumnen och i den andra kolumnen summan summerat fast ändrat till medel?

4 gillningar

Använd funktionen QUERY så kan du köra SQL-kod i Google Sheets, inklusive SELECT ... GROUP BY ...

1 gillning

Är det detta vad du är ute efter? Det är en pivottabell i Sheets.

OBS att jag ändrat på kolumnrubrikerna. Annars är det bara att använda samma inställningar.

3 gillningar

Du kan också använda funktionen “FILTER” för att få ut filtrerad multidimensionell data som du applicerar funktioner på (genomsnitt i detta fallet). Så först filtrera med filter per födelseår och sen ta genomsnitt på resultatet.

3 gillningar

jag kanske missförstår, men jag skulle använda averageif
=AVERAGEIF(Sheet1!D:D,A2,Sheet1!G:G)
Sheet1 är ditt sheet, kolumn A är manuellt ifylld.
iferror om du vill hantera år som 1953 som har inget data.

3 gillningar