Halloj,
Jag har ett sheets-dokument som jag delar med min fru, där jag uppdaterar portföljvärde månadsvis. Meningen är, bland annat, att jag ska kunna få ut årlig procentuell avkastning. Men jag vill ju i så fall inte att det räknar med alla insättningar som jag gjort.
Så säg 100 000kr i startvärde, 167 000kr i slutvärde, procentuell förändring ((Slut/Start)-1) så kommer den ge 67% positivt, men om jag vill veta den faktiska avkastningen, som var 7 000kr i procent, hur ställer jag då upp det?
Hej
Ett vanligt sätt som jag stött på verkar vara “Modified Dietz Method” där du viktar alla årets insättningar/uttag beroende på när på året de skedde. Om jag har förstått det rätt får du då en skaplig bild av hur mycket av årets avkastning som var och en av insättningar/uttagen har bidragit med.
The modified Dietz method is considered an accurate reflection of an individual’s personal rate of return from an investment. It takes into account the market value of the holdings at the beginning of a period; its market value at the end of the period; all cash flows during that period, and the length of time that each cash flow event was maintained in the account.
Bifogar en bild på hur jag ställde upp det i Excel och visar formlerna som jag använde. Någon mer kunnig inom finas här kan säkert säga om det är en bra metod eller inte. Hoppas det hjälper något!
1 gillning