Vårt befintliga bolån med bunden ränta går ut i oktober och det är dags att omförhandla lånet. En annan bank har erbjudit bättre ränta och vi vill därför byta bank. Skuldkvot just nu 79% i förhållande till värdet som baseras på inköpspriset 2021.
Problemet: Den nya banken värderar radhuset lägre och med vårt önskade lånebelopp hamnar skuldkvoten på 88%.
Lösning?: Funderar på att lösa ut pengar från våra fonder och extraamortera 100 000 för att komma ned i skuldkvot och få lån beviljat hos nya banken. Skulle tjäna 28 000kr/år på räntesänkningen men förlora 7000kr/år på avkastning. Finns någon annan nackdel som ni ser med detta förfarande?
Om 1-3år kommer vi vilja flytta och då har marknaden förhoppningsvis stabiliserats, men vi i värsta fall får vi väl sälja med 100-200k förlust.
Din befintliga bank kan inte matcha räntan så du slipper amortera? Hur ser diffen ut mellan befintliga banks bästa ränta och avkastningen?
Med extra amorteringen och lite tur kanske du kan landa under 70% om några år och få bättre ränta. Dvs om priserna i ditt område går upp och du kan värdera om bostaden.
Tänker dock att det första han bör göra är att ta med sitt erbjudande till befintlig bank och se om dem kan matcha. Då får han ju äta sin kaka och behålla den på börsen samtidigt
Tack för alla svar, svarar gemensamt till er. När vi hade rådgivningsmöte med befintliga banken fick vi erbjudande på rörligt 4,06 och bundet 1 år på 3,6. Jämförde med genomsnittsräntor och preliminära kalkyler på andra banker som var bättre och prutade på sittande möte. Då fick jag svar av rådgivaren att dom inte kommer kunna matcha dom erbjudandena.
Fick nu av nya banken erbjudande av 3,8 rörligt och 3,03 bundet ett år. Tror inte jag hittar bättre någon annanstans. Men villkoret blir ju där att vi >eventuellt< behöver gå in med extra-amortering. Alt. att en mäklare värderar lite ”generöst”.
Men jag ska väl ta en till vända med befintliga banken tänker jag. Men tror inte dom kommer matcha och vi vill ändå därifrån pga helt usla digitala tjänster, så det här är gyllene läge om det funkar och är ekonomiskt logiskt. fet text
Såg nu att jag räknade innan skattereduktion. Diffen mellan bankerna blir egentligen på cirka 19 000kr/år och följande resonemang som jag kan tänka mig att en del kommer protestera mot:
Erbjudande ny bank: rörligt 3,8, bundet 1 år 3,03.
På befintlig bank kommer vi realistiskt inte binda räntan på 2 eller 1 år med ganska kasst erbjudande. Sannolikt kommer en singel eller dubbelsänkning som får 3,6 på 1 år att vara obsolet som alternativ. Samma sak att binda på 2 år på 3,23. Kvarvarande alternativ blir det rörliga på 4,06.
På ny bank är det bundna på 1 år ganska lukrativt. Diffen på 19 000/år är uträknad på rörlig ränta på befintlig bank jämfört med 1 årig bunden på ny bank.
Skulle man jämföra det rörlig med rörlig inkl förlorad avkastning skulle jag egentligen gå back cirka 3000kr/år
Skulle man jämföra 1 årig bundna med varandra inkl förlorad avkastning “sparar” jag 3000kr/år.