Hej! Jag har ett extrajobb (Hockeydomare) vid sidan av mitt heltidsjobb. Får in ca 50 000 kr/år extra på det.
För varje ersättning jag får in så sätter jag undan ca 33% på ett vanligt sparkonto på min bank så jag är redo när restskatten kommer.
Har en fundering, är det någon idé att öppna t.ex ett lysakonto med 20% aktier / 80% räntefonder som jag sätter in pengar på som är tänkt till att täcka min restskatt? Istället för att ha det på ett vanligt bankkonto som jag gör ett uttag/år från.Eller något annat förslag?
Har även sparande i Avanza global fond. Det brukar bli några tusen kvar efter jag betalat restskatten.
Varför ska du sätta in det på ett ISK, betala skatt på det och sen ta ut det och däremellan riskera att förlora pengar?
Det tar två minuter att öppna ett sparkonto hos Avanza med för tillfället 0,75% ränta. Du får ett kontonummer som du kan lägga upp i din bank och bara göra överföring direkt. Lika enkelt tar du sedan ut pengar från sparkontot. Det som sen blir kvar när skatten är betald köper du fonder för direkt. Jag ser inte problemet eller svårigheten.
Det vore ju inte kul om de där 16 500:- helt plötsligt, när restskatten ska betalas, har halverats. Tricket är att du inte vill förlora pengarna som skattmasen vill ha, inte att komma över 0,75%, för det går. Sätt det i sådana fall i en räntefond, typ Spiltan Högräntefond som kostar 0,9% och bör ge dig ett par procent.
Ahh, då förstår jag!
Men du kan absolut säga till dom att dra en skatt på 33% så blir det mindre restskatt och samtidigt ger dig en bra indikation på hur mycket du kan spara in i den passiva portföljen som ska ge avkastning över lång tid.
Ett ISK för 1 års sikt låter inte så bra, bli beskattad för att kanske inte få någon avkastning alls låter inte så attraktivt. Bättre att köra en aktie & fond-depå om du skulle vilja ha någon räntefond.
En del klubbar erbjuder att de kan göra det, andra inte. Blir lättare för mig att veta allt som kommer in är oskattat tycker jag.
Min tanke med ISK är inte med 1 års sikt,utan på lång sikt. Det är pengar som blir över efter jag betalat in restskatten som ska in i det.
Jag brukar få ett överskott på sparkontot efter jag betalat in,det är de jag vill förvalta.
Sen byggs ju det sparkontot upp allt eftersom arvodena trillar in tills det är dags att betala restskatt igen.
Eftersom sparkontot “töms” en gång per år vet jag inte om det är värt att ha sparkontot i annan bank.
Jag har gjort något liknande då jag har fler jobb.
När skatten dras från respektive ställe blir skattesatsen för liten, hittills har jag “gamblat” med differensen…men inser att det bara varit tur att jag satsat på fonder som avkastat ok lagom till att restskatten betalts in. Någon form av hävstång med egna skattemedel som insats kan man väl säga:)