Få feedback på din ekonomi/få din ekonomi analyserad

Med tanke på det stora intresset för avsnittet/tråden " Analys av en privatekonomi: Ett par i 30 års åldern utan barn", så tänkte jag starta en tråd där vi alla har möjlighet att dela med oss av vår egna ekonomiska situation & har chans att få feedback av andra i forumet.
Självklart är det frivilligt om man vill svara på endast ett få eller på alla frågor i formuläret nedan.
Tänker att detta kan bli en intressant tråd där vi har chansen att hjälpa varandra i många olika frågor kring privatekononomi, investeringar, framtid, livsstil etc.

Det positiva med den här tråden är att du väljer själv om du bara vill dela med dig av din egen ekonomi, eller om du bara vill hjälpa andra med tips, eller varför inte både och! :slight_smile:

KOM IHÅG att hålla god ton i tråden & jämför dig inte allt för mycket med andra. Vi har alla olika förutsättningar & detta gör vi för att skapa bättre möjligheter i vår egen ekonomi. Rika TILLSAMMANS, visst? :wink:

Frågor:

Vad har du för mål & drömmar med din ekonomi/ditt sparande?

Lön idag? Har du tankar/mål om att kunna öka lönen? Byta karriär i framtiden?

Utgifter? Något som kommer ändra sig i framtiden (planerar du att skaffa barn, byta boende etc.)

Tillgångar?

Skulder?

Boende?

Hur ser ditt sparande ut?

Investeringsstrategi?

Buffert?

Vad önskar du helst få feedback på/tips om?

5 gillningar

Skulle på ca 15-25 år vilja bygga upp ett kapital som ger en 30k utdelning efter skatt/avgift i månaden, så att jag inte behöver tänka på pengar alls. Samt att efter min bortgång ska det kapitalet ska kunna gå i arv till nästkommande generation eller det lite mer roliga: utgöra grunden för att skapa en egna liten stiftelse typ.

67k före skatt, det finns en möjlighet att höja till
75k i april, möjligtvis lite mer, gräns går nog på 85k.

Får idag ut ca 42k efter skatt/månad, (efter förmånsbil)
Efter nästa höjning tror jag att lönen bara kommer följa “normal” löneutveckling med en fast % summa varje år.
Inga planer på att byta jobb, älskar det jag gör.

Utgifter? Något som kommer ändra sig i framtiden (planerar du att skaffa barn, byta boende etc.)

Standardmånad
Boende inkl parkering o billaddning 14k
Mat (singel ungkarl som inte lagar mycket mat själv) 7k
Övriga utgifter försäkring, abonnemang o dyl: 7k

Total ~28-29k/mån

Om 5 år kanske jag har ett förhållande o barn men det går inte riktigt att förutse. Matkontot är lite kraftigt idag så ska nog försöka minska lite där över tid.

Tillgångar?
860 kkr i sparkonto med dålig ränta.
140 kkr i fonder
130 kkr i aktier
Inga andra “säljbara” tillgångar, lite silver o guld o resevaluta typ.
Några trevliga optioner som kan generera 250-500kkr när de löses in om ca 2 år.

Skulder?
CSN ca 280kkr

Boende?
Hyresrätt.

1500kr i fondspar
Sporadiskt fondspar men mestadels sparkonton med dålig ränta.

Investeringsstrategi?
Fonder att föredra.
Har kört några aktierace men har inte fullt intresse för att följa och har en för stor portfölj. Kan ha is i magen men vill gärna inte tänka på det alltför mycket.

Buffert?
Just nu 870 kkr i sparkonto med dålig ränta.
Vill helst ha runt 100k.

Investera likvida medel från sparkonto utan ränta

Då jag är dålig på att ha något bra regelbundet sparande själv har jag börjat löneväxla, det är med i beräkningen. Löneväxlar idag 1500kr i månaden, är det här en bra idé? Är 29år gammal. Vid löneökning ska jag löneväxla mer?

Är det möjligt med mina nuvarande förutsättningar att bygga en pengamaskin/stiftelsefond som ger 30k i utdelning efter skatt/månad på 20år med mina förutsättningar? Hur? Eller hur lång tid kommer det ta o bygga en sådan?

Summering av frågeställning:

1. Investera 770 kkr i bättre sparform, klumpsumma eller uppdelat, tips på sparform?
  2. Löneväxling bra idé?
  3. Går det att bygga en “pengamaskin” på 20 år, eller hur lång tid kommer det ta?

Tacksam för input!
// Halvt vilsen men med ok/goda förutsättningar.

30-årig man, civilingjenör, singel
Hej! Civilingenjör här som jobbat ca 5 år på arbetsmarknaden och försökt spara så mycket jag kan. Bor i Stockholm. Singel. Vill gärna ha en analys! Skulle vilja veta hur jag ligger till - vad har jag för ekonomiskt spelrum egentligen?

Kort sikt:

• K1: Ha ett tryggt boende - inte behöva hoppa runt på andrahandsmarknaden.

Lång sikt:

• L1: Köpa ett hus (ej Stockholm, men ganska höga bostadspriser dit jag vill).
  • L2: Flytta från Stockholm till ställe där det inte finns lika mycket jobb.
  • L3: Kunna jobba ca 80%
  • L4: Få barn

Drömmål

• L5: Kunna jobba med något mer fritt, kanske eget företagande, inte tänka så mycket på vad jag tjänar. Ta mer ledigt, etc.

• ca 53k brutto idag (finns en rörlig del)
  • ca 57k inom ett halvår med största sannolikhet
  • Vill inte byta jobb nu på ett tag. Känns som det finns bra utsikter för ytterligare förhöjd lön här.
  • Ingen löneväxling idag (kanske borde börja?)

• I snitt ca 23k i månaden inräknat semester
  • Kanske behöver flytta till dyrare boende snart (Möjligtvis +5k i utgifter)
  • Ingen bil, kör SL-kort några månader om året, köper inte så mycket kläder, har ganska billiga semestrar. Hade dock velat åka på fler skidresor. Känner att jag lever ett ganska torrt liv just nu, känns inte jättekul.

Tillgångar?

• Totalt: 870k
  • T1: 65k i buffert
  • T2: 415k i Lysa i någon slags mellanrisk-hink
  • T3: 250k i Handelsbanken fonder, gamla fonder som jag haft länge (Hade gärna fått tips om vad jag kan göra med detta. Dålig avkastning på dessa.)
  • T4: 65k i Lysa i någon slags passiv hink
  • T5: 35k i Lysa pensionssparande
  • T6: 15k i aktier i bolaget
  • T7: 25k i HSB bospar som jag fick ta över från föräldrar (ger typ inget i Stockholm, men kanske till barnen i framtiden)

Skulder?

• S1: 325k CSN
  • Inga andra lån

Boende?

• Inneboende just nu, ca 5k i hyra.

• Sparar så mycket jag kan av lönen.
  • Snittar ca 18k sparande i månaden just nu

Investeringsstrategi?

• Försökt anamma 4-hinkar (fast utan lekhink)
    • Buffert: ca 1k / månad (men avstannar nu tror jag)
    • Mellanrisk: 12k / månad
    • Passiv hink: 3.5k / månad + pension 1.5k / månad

Buffert?

• 65k

Har alltid kännt mig rädd för att inte klara mig, kommer från en fattigare familj med svenska mått, och har mest bara sparat i blindo för att jag är rädd att inte klara mig. Så utifrån det:

• F1: När kan jag börja använda mina pengar? Har jag jobbat upp ett tillräckligt kapital? Vet aldrig när det är “dags” att köpa boende och ta ett lån (speciellt i dessa tider).

• F2: Känner mig oförmögen till att tänka “investeringar” - tips på hur jag kan tänka strategiskt och använda mina pengar på ett bra sätt istället för att bara spara? Eller är det bra att göra som jag gör?

• F3: Tycker det är svårt att veta hur en delad ekonomi kan se ut med en partner. Finns det tips på vad man kan tänka på?

• F4: Finns det några tips om hur jag kan förutspå framtida avgifter? Om jag t.ex. skaffar partner, köper boende tillsammans, skaffar barn, etc.

• F5: Vad ska jag göra med Handelsbankenfonderna? Är det bra att ta ut dem och flytta till något annat? Eller ska de bara ligga kvar?

• F6: Bonus: Vill ju flytta, men vågar inte riktigt då jag anar att lönerna är sämre på andra ställen. Hur kan man räkna på detta?

Tack för bra podd och community!