Vad har du för mål & drömmar med din ekonomi/ditt sparande?
Skulle på ca 15-25 år vilja bygga upp ett kapital som ger en 30k utdelning efter skatt/avgift i månaden, så att jag inte behöver tänka på pengar alls. Samt att efter min bortgång ska det kapitalet ska kunna gå i arv till nästkommande generation eller det lite mer roliga: utgöra grunden för att skapa en egna liten stiftelse typ.
Lön idag? Har du tankar/mål om att kunna öka lönen? Byta karriär i framtiden?
67k före skatt, det finns en möjlighet att höja till
75k i april, möjligtvis lite mer, gräns går nog på 85k.
Får idag ut ca 42k efter skatt/månad, (efter förmånsbil)
Efter nästa höjning tror jag att lönen bara kommer följa “normal” löneutveckling med en fast % summa varje år.
Inga planer på att byta jobb, älskar det jag gör.
Utgifter? Något som kommer ändra sig i framtiden (planerar du att skaffa barn, byta boende etc.)
Standardmånad
Boende inkl parkering o billaddning 14k
Mat (singel ungkarl som inte lagar mycket mat själv) 7k
Övriga utgifter försäkring, abonnemang o dyl: 7k
Total ~28-29k/mån
Om 5 år kanske jag har ett förhållande o barn men det går inte riktigt att förutse. Matkontot är lite kraftigt idag så ska nog försöka minska lite där över tid.
Tillgångar?
860 kkr i sparkonto med dålig ränta.
140 kkr i fonder
130 kkr i aktier
Inga andra “säljbara” tillgångar, lite silver o guld o resevaluta typ.
Några trevliga optioner som kan generera 250-500kkr när de löses in om ca 2 år.
Skulder?
CSN ca 280kkr
Boende?
Hyresrätt.
Hur ser ditt sparande ut?
1500kr i fondspar
Sporadiskt fondspar men mestadels sparkonton med dålig ränta.
Investeringsstrategi?
Fonder att föredra.
Har kört några aktierace men har inte fullt intresse för att följa och har en för stor portfölj. Kan ha is i magen men vill gärna inte tänka på det alltför mycket.
Buffert?
Just nu 870 kkr i sparkonto med dålig ränta.
Vill helst ha runt 100k.
Vad önskar du helst få feedback på/tips om?
Investera likvida medel från sparkonto utan ränta
Då jag är dålig på att ha något bra regelbundet sparande själv har jag börjat löneväxla, det är med i beräkningen. Löneväxlar idag 1500kr i månaden, är det här en bra idé? Är 29år gammal. Vid löneökning ska jag löneväxla mer?
Är det möjligt med mina nuvarande förutsättningar att bygga en pengamaskin/stiftelsefond som ger 30k i utdelning efter skatt/månad på 20år med mina förutsättningar? Hur? Eller hur lång tid kommer det ta o bygga en sådan?
Summering av frågeställning:
- Investera 770 kkr i bättre sparform, klumpsumma eller uppdelat, tips på sparform?
- Löneväxling bra idé?
- Går det att bygga en “pengamaskin” på 20 år, eller hur lång tid kommer det ta?
Tacksam för input!
// Halvt vilsen men med ok/goda förutsättningar.