Hej jag undrar ifall det finns någon tråd där man går igenom vilken tjänst som är bäst att använda sig utav när det kommer till att frilansa och även ifall det finns något man ska akta sig för.
Jag gjorde själv research när jag frilansade. Jag landade i att använda FrilansFinans. De är inte billigast men de är pålitliga och jag har fått mycket bra support via telefon.
De driver dessutom frågan om denna “anställningsform” och är de enda som har kollektivavtal vad jag vet.
Några andra alternativ:
Gigger
Billfactory
Coolcompany
Cansolo
Jag har Gigger sedan två år tillbaka och är mycket nöjd.
Låga avgifter och man är försäkrad om lägger till föranmält uppdrag utan extra kostnad
Jag känner själv att FrilansFinans är mest pålitligast men då har jag inte gjort någon större forskning på det då jag inte vet hur jag ska jämföra det med konkurrenterna. Har du kollat något på pay2me? Har inte haft tiden att kolla på dem men bara namnet känns sketchy, behöver självklart inte vara så. Jag kommer fakturera runt 70.000 i månaden och han se att pay2me hade bra avgift på fakturor över 100.000kr.
Om du ska fakturera så pass mycket kanske det finns fördelar med att skapa ett bolag? Det kan finnas poänger med att undvika att ta ut allt som lön på en gång utifrån skatteregler. Dessutom lättare att hantera inköp av arbetsutrustning, t.ex. telefon, laptop o.s.v. om du har bolag.
Det kommer bli ett bolag framöver.
Gjorde research för några år sedan och landade som andra i Frilans Finans.
En kompis har bra erfarenhet av Coolcompany.
I mitt fall blev det mer “garanterat” jobb direkt än jag trodde först, så startade AB direkt. Även om bokföring, årsrapport mm är outsourcat så tycker jag att en fakturering på 300-400 kkr per år ex moms räcker för att det ska vara lönt att starta eget m.h.t. utdelnings regler, själv flexibelt sätta lön, speciellt om fler i familjen kan fakturerar via bolaget.
Men visst, vill man bara testa är dessa faktureringsbolag ett riktigt bra sätt att komma igång med minimum av admin 
Själv har jag precis bytt från Frilans Finans till Invozio som är 300% billigare.
300% billigare? Får du betalt för att anlita dem?
Är du nöjd med dem?