Läkare är ett tufft yrke säkert oavsett var man hamnar särskilt pga ansvaret man måste ta för handlingar som påverkar andra människors hälsa och som alltid innehåller ett visst mått av osäkerhet (en osäkerhet som man försöker minimera, men att eliminera den går inte i regel).
Det låter som att du redan innan du börjat arbeta har “gett upp” på Sverige men jag känner många läkare som älskar sitt arbete och trivs bra på sina arbetsplatser här i Sverige. Många är nog trötta på Regionen som arbetsgivare men det betyder inte att man behöver ha det så illa som du verkar ha uppfattningen av.
Jag tycker att @lilladoktorn skrev kloka saker också, instämmer.
Om du är säker på att du aldrig vill jobba i Sverige så kan du ju söka dig någon annanstans.
Om du inte vet helt säkert att du aldrig vill jobba i Sverige så tror jag också det är vettigt att lära dig jobbet och hur sjukvårdssystemet fungerar och gå igenom en period som vik ul och göra din BT. Kan vara väl investerad tid.
Vet du vilken specialitet du är intresserad så kan du ju försöka söka dig ditåt direkt så du får lite erfarenhet och kan skaffa lite kontakter (även om vissa är svårare att få ett vik på före svensk leg så klart men då kan man söka sig till något närliggande o ändå skaffa kontakter dit man är intresserad).
Min rekommendation är att välja Sverige. Delvis för systemet är ändå okej att komma in i jobbet som vik ul och det är en bra början inför BT men mest för att din familj är här. Efter något år när man vant sig vid jobbet märker man att det inte alltid är så kul att bara jobba. All tid du är borta från din familj får du inte tillbaka.
Jag flyttade 50 mil efter AT för en ST och man hinner inte hälsa på så mycket som man tänkt sig. Små syskonbarn känner inte igen mig när jag hälsar på, man hörs inte så ofta med övrig familj som man tänkt sig efter en tid. Allt i livet är inte pengar och livet ska inte bara bestå av arbete.
Ingen kommer tacka dig som 70-åring för du tog många extrapass eller gav ytterligare 5 patienter antibiotika men under livet kommer din familj märka att du inte är där på kalas, högtider och grillningen en varm sommarkväll.
Läkaryrket är helt klart på dekis i Sverige, särskilt gällande lönenivåer, och det är osannolikt att det kommer bli bättre. Dock finns det mer i livet än jobb och pengar, det finns självklart alla möjligheter att få till ett bra liv som läkare även i Sverige. Om du har ditt kontaktnät här i Sverige är det värt mycket. Hade dock undvikit vissa regioner om möjligt, särskilt VGR.