Fastnat i Omni-abonnemang

Tecknade abonnemang på omni på black friday för ca ett år sedan. Kunde inte säga upp abonnemanget förrän det hade gått ut. Nu har jag automatiskt blivit förnyad ytterligare ett år för 200 i månaden i ett år. Enligt dem kan jag avluta det till om ett år och får betala fram tills dess.
Hade förmodligen någon vecka på mig att avsluta som jag missade.
Kan man ta sig ur skräpet på något sätt? Eller får man acceptera 2400kr i sjön för att man inte läste det finstilta?

3 gillningar
1 gillning

Jag ringde (eller mailade?:thinking:) kundtjänst flera månader innan mitt abonnemang gick ut förra året och bad att det inte skulle autoförnyas och det gick.

Det var dock samma där att jag inte läst det finstilta i erbjudandet som jag accepterade :roll_eyes:.

Det hade dock inte blivit förnyat nångång då.

Du måste väl kunna säga upp avtalet nu gällande från första möjliga datum?

1 gillning

Ja. Du kan alltid säga upp avtal fritt under bindningstid. Du får betala för din bindningstid, men du kan ju ändå förmedla en uppsägning.

Jag tecknade mig för ett år för 100 kronor i månaden. Försökte säga upp fortsatt abonnemang efter det, innan den bindningstiden hade gått ut men det gick inte. Alltså fanns ingen möjlighet att säga upp via appen.
Nu blev det förnyat för ett nytt ÅR fast för 200 i månaden. Nu kan jag säga upp “tjänsten” till november -25. Alltså fast ytterligare ett år i och med att det formellt redan har påbörjats.

Första året för 100kr i månaden, det har jag beställt, ingen konstigt att jag betalat.
Nuvarande årets förlängning, har förnyats automatiskt och jag har inte kunnat säga upp. Inte okej.
Klarna tar in betalningen. Ska kontakta Omni och se om jag kan säga upp tidigare. Om det inte går att säga upp ska jag se om det går att betala en klumpsumma, sedan undviker jag både Omni/Schibstedt och klarna för all framtid.

1 gillning

Men det fanns kanske andra möjligheter, som att ringa? :thinking:

Just “erbjudanden” som dessa har ibland nå’n form av inledande gratisperiod eller liknande som slås ut på hela året och den kan då vara låst, men att säga i samband med avtalets utgång ska ju inte vara ett bekymmer.

Det värsta jag vet är t ex vissa TV-tjänster där uppsägningen är omedelbar, men betalperioden fortsätter tills avtalet löpt ut. Apple TV+ (eller vad den heter) gör så och det får mig att aldrig vilja bli kund eller testa det igen.

Ett tips för framtiden är att ha Klarna kort och skapa ett virtuellt kort för denna typ av prova på erbjudanden, då kan man direkt spärra kortet utan att det påverkar något och de kan ej dra pengar vid förnyelse

3 gillningar

Enligt länken jag la in:

"* Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om avtalsförlängningen senast en månad innan avtalet måste sägas upp.

• Följer inte företaget reglerna kring automatisk avtalsförlängning har du rätt att omgående säga upp avtalet"

De måste bevisa att de meddelat er att förlängning ska ske, och ni ska ha chansen att säga upp en månad innan. Kolla om så har skett.

Jag hjälpte ett ex att bli av med en väldigt massa inkassokrav när jag läste på inkassolagen och insåg att alla inkassobolag är skyldiga att göra något som heter “preskriptionsavbrott” för att skulderna ska vara fortsatt giltiga. Bevisbördan låg hos inkasso att visa på att de gjort det. När jag mailade (med hans tillåtelse) dem och bad dem bevisa att de verkligen skickat det de var ålagda att skicka för att skulden ska fortsätta vara giltig-då visade det sig att många hade missat och de skrev av skulderna.

Kolla om det inte är samma sak med såna här avtal. Enligt regler måste de ju meddela er. Har de meddelat er minst en månad innan?

3 gillningar

Jag förstår att jag är en standardåsna som gått på det här. Poängen med erbjudandet är ju att man ska vara kvar och betala fullpris.
Det jag hänger upp mig på är att det förlängs för ett år med en gång.

Har vi ett juridiskt bindande avtal och jag bara har missat det finstilta, så kommer jag få betala även om jag spärrar kortet. I och med att det är Klarna som fakturerar så kommer det i så fall vara klarna som driver in pengarna om jag inte betalar.
Om detta inte löser sig kommer det inte blir någonting där Klarna är inblandade igen. De fakturerar för ganska många så det kommer säkert bli krångligt. Men jag tar det.

Tack, tydligt svar. Ska kolla upp vad som gäller.

Var inte så hård mot dig själv, många av oss går på såna här minor. I min värld så är det fuffensbolag som sysslar med sån här skit, och bolag som bör hamna på svarta listor. Reko bolag gör inte såhär för att maximera mesta möjliga vinst. Och eftersom de flesta (vad jag vill tro iaf) bolag vill göra rätt för sig och överleva på lång sikt så är detta något som några få bolag sysslar med. Antingen pga desperation att överleva, eller kortsiktigt för att de skiter i vilket och bara vill blåsa folk och hoppas att folk inte orkar bry sig tillräckligt för att klaga- och att de då får in tusenlappar per kund. Eftersom detta är relativt ovanligt så är det heller inte lätt att veta, och du är ingen åsna. Men det går att kämpa mot dem. Jag har själv gått på en sån nit, men då var det ett elbolag, och då räknades det som negativ avtalsbindning och jag kunde säga upp det efter att ha pratat med deras chef. Såg sen efter jag skrivit min första kommentar att det är annorlunda när det gäller prenumerationer, men de har fortfarande regler att förhålla sig till- och det är ett “fönster” du har. Kolla igenom din mailinkorg om du fått mail av dem och sen kanske du har chans att att ändå bli av med det.!

Fast skillnaden är att det ena fallet är det du som behöver driva tillbaka pengarna från dem och i det andra fallet är det de som behöver driva in betalning från dig.

Om du invänder mot fakturan behöver de pausa hanteringen enligt inkassolagen och de måste i princip dra dit till domstol för att du ska betala vilket de inte kommer göra

Gick bra att ringa dem och avsluta abonnemanget som en normal människa.
Grejen är att man inte har guarden uppe på samma sätt när det är seriösa företag. Nu gick det ju bra att avsluta också.
En liten lättnad.

4 gillningar