Fått 100.000 i gåva och behöver tips

Hej! Jag har fått 100.000 i gåva av min mormor och undrar vad och hur som är smart att investera dem i. Kommer inte att behöva de pengarna på iaf 10 år.
Jag är däremot en person som blir väldigt skraj när börsen går dåligt och har svårt att sova då. Så behöver nog att majoriteten investeras på något relativt tryggt sätt. Sedan tycker jag det är jobbigt att hålla koll på marknaden, så skulle vilja ha något sätt som mest bara ”tuffar på” i bakgrunden och att jag inte måste hålla på att ha koll och köpa och sälja av osv. Har ni några tips?

Jag skulle satt in dom på ett Lysakonto med 90/10 eller 100/0 om jag var du och sedan ”glömt” dom. Detta baserat på att du inte vill eller verkar vara intresserad av att greja och följa upp samt inte behöver pengarna på 10 år. Då har du eliminerat väldigt mycket av risken med placeringen.

Viktigt att då komma ihåg är att inte börja paniksälha med förlust om våra kära nyhetsmedier börja skrika krasch under dessa >10 år.

2 gillningar

Grattis. :slightly_smiling_face:

Jag skulle rekommendera följande två artiklar:

samt den här artikeln:

1 gillning

Perfekt ju! Tack för tipset!

Tyvärr hör ju risk och avkastning ihop, tråkigt men sant. Så vill du ha någon utväxling på pengarna behöver du ta risk.

1 gillning