Hej på er alla glada! Jag är lite fast i den berömda gyllendeburen, som pratas om här ibland. Jag har bra jobb, tjänar hyfsat och trivs. MEN något som ofta pratas om är att man har väldigt mycket att vinna och väldigt lite att förlora på att starta ett företag vid sidan om mitt jobb. Därför har jag haft flera ideér och testat några men utan större framgång.
Men insåg att jag har en sak jag faktiskt tycker är kul att hålla på med. Och det är klockor, speciellt gamla vintage klockor. Budade precis hem en fantastisk SEIKO automatisk från 60-talet på tradera för 500 kr.
När man är på tradera eller blocket är det en djungel. Det finns så mycket exemplar. Det är svårt att veta vad dem är värda, om de är äkta. Om viktiga delar har byts ut mot icke original.
Därför tänkte jag att jag letar exemplar som är undervärderade eller som behöver enklare kärlek byte av band, glas eller liknande och kanske samarbetar med en lokal urmakare för service. Därtill tar snygga bilder och bra beskrivningar. Segmentet jag letar och säljer för är mellan 1 000 - 10 000 kr.
Det finns som alltid nackdelar. En stor är att det finns inte så mycket skalfördelningar i detta, mycket manuellt arbete för kanske lite marginaler på produkterna. Det finns även mycket konkurrens. T.ex. Tradera och Blocket. Därtill t.ex. sidor som https://www.uretvintage.se/ men upplever dem som i segmentet högre alltså klockor för 10 000 kr plus.
Ska jag börja som privatperson att köpa sälja, eller ska jag satsa fullt ut och dra upp en professionell hemsida och varumärke)?
Tänker spontant att ni är en bra målgrupp att bolla detta mot. Vad tror ni finns det ett intresse?
Klocknörd och samlare här. Du ska nog betrakta detta som en hobby och att du har tur om du får det att gå runt alls. Du kommer att dra många nitlotter om du inte kan inspektera klockan noggrant innan köp, och jag misstänker att du underskattar kostnaden för även en ”enkel” service. Delar behöver ofta bytas och det kan vara svårt att få tag på vissa.
Mest det senare. Tänker du handla mycket på nätet så kommer du att stöta på många tveksamma klockor. Mycket fulfixade, ”frankenklockor” osv. Kollar man på Tradera tex så finns det oftast mängder med suspekta objekt. Tror det är ett gäng entrepenörer i Sverige som köper in klockor från Indien eller Pakistan där de kan vara minst sagt kreativa med hur de servar och reparerar saker.
Hm ja. Exakt det som får mig att tveka att köpa från Tradera. Och kanske där företaget kommer in som ett berättigat medium. Men såklart svårt att från bilder avvika från dessa objekt..
Börja du på hobbynivå och privat. Man får tjäna ganska mycket innan man måste börja betala skatt för vinsten, så länge det sker inom hobbyramen. Att köpa och sälja, reparera och fräscha upp är ädelt, men det ger ju inga jättesummor förrän du kan skala upp det.
Jag har gjort lite samma genom åren med både skivor och syntar. Den största vinsten är att man kan skaffa egna fina och välfungerande exemplar man gillar att behålla och få dessa för en liten peng eller ingen alls.
Jag håller med. Men det blev väl en alldeles för luddig gråzon sedan nätet gjorde intåg i allas liv. Nu rapporterar ju alla större sajter in uppgifter för att skatteverket ska kunna få underlag.
Jag har iaf ingen brådska att nå över 24900 kronor i årsinkomst.
Om han tänker köpa saker på Blocket/Tradera så blir det nog ingen höjdaraffär om han ska sälja på samma ställe. Tror den största chansen att få något sånt här att gå runt är att snoka runt i second hand butiker, försöka få tillgång till dödsbon etc. Finns ju företag som köper dödsbon och man kanske kan göra en deal med ett sådant för att få köpa loss klockor… men att bara köpa och sälja online tror jag blir svårt.