Feedback på min långsiktiga portfölj

Hej jag siktar på en sparhorisont på 20+ år och har fått fram följande fördelning .

Global: SPP aktiefond global A 30% Swedbank Robur access global 30%

Tänkte det kunde vara vettigt att ha två olika index att följa i det långa loppet.

Tillväxt: Swedbank Robur Access Asien 12%

Länsförsäkringar tillväxt marknad 8%

Jag vet att det blir mycket Asien .Men jag tror mycket på att den framtida ekonomiska tillväxten kommer hamna där.

Sverige: Spiltan investmentbolag 10%

SPP aktiefond Sverige A 10%

Är jag helt ute och cyklar eller är det någon fördelning som borde ändras . Vad tycker ni?

Om du tror på Asien ska du givetvis ha lite mer Asien i din portfölj.
Jag tycker att sammansättningen ser ok ut. Lite för mycket Sverige.
Jag hade valt Spiltan eller SPP.

Tack för svaret . En annan variant jag tänkt på är att göra det enklare och köra SPP global på 80%. Då får jag ca 10% Asien i den på köpet. Samt endast Spiltan investmentbolag på 20% . Men det jag undrar lite är hur fördelningen ändras i global fonden . Kommer ex Asien delen bli större genom tidens gång om nu asiatiska marknaden blir större och mer mogen?

Mattias,

Jag tycker du lika gärna kan köra 100% SPP Global. Tänk på att 80% SPP global ger bara 8% faktisk förselning i Asien. Du kommer ha 70% Sverige i dina top-tioinnehav och det kommer ta ca 17% av ditt totala innehav. Jag skulle inte placera så. Du tappar både Asien, USA och Europa.

Nä, på ett +20 år-sparande skulle jag köra allt i SPP Aktiefond global.

Ja, indexet kommer automatisk reglera sig över tid till markanderna.

/Fredrik

PS: Jag själv kör bara 100% globala indexfonder överallt där jag kan. Mest SPP.