Hej är 18 år och fick precis ett arv på runt 5 miljoner. Föräldrarna säger att jag inte borde investera pengarna på börsen och istället låta dem ligga på ett sparkonto med 2-3% ränta. Ska börja plugga nästa år och bo i studentlägenhet och ta CSN så behöver egentligen inte pengarna på åtminstone 3 år. Vad borde jag göra? Känns så onödigt att ha detta kapital men endast bara få ”några” tusenlappar i avkastning, samtidigt vet jag inte hur jag ska ta detta med föräldrarna. Har även tänkt på att köpa lägenhet för att ha i framtiden och hyra ut den till någon.
Hade jag varit du hade jag köpt en lägenhet kontant, skippat CSN-lån och leva på sparade pengar. Beroende på vart du bor kanske du lägger 2,5 miljoner på detta. Sedan 2 miljoner långsiktigt sparande i t.ex. global indexfond. 500k har du på sparkonto för regniga dagar.
Ta det lugnt och landa i situationen. Lyssna gärna på;
Jäklar vilket arv. Wow ![]()
En konservativ 50/50 portfölj kan ju vara en vettig start.
Alltså du är ju myndig så du bestämmer själv men visst är det skönt om föräldrarna är med på din plan.
Föräldrarnas förslag att sätta det på sparkonto tycker jag är riktigt dåligt annat än man gör det kortsiktigt tills man har gjort sin plan för pengarna. I din ålder och om du inte behöver pengarna så är det 100% aktiefond som egentligen gäller.
Lyssna på avsnittet som @QueenofNight länkade till. Det är riktigt bra och poängterar speciellt att man ska ta det lugnt.
Bara du kan ta fram din plan. Men här är väl lite av mina tanker hur jag hade agerat i din situation
-
Mht föräldrar och avsnittets råd att ta det lugnt, under tiden du tar fram din plan, sätt pengarna på sparkonto (kräver dock 5 st mht insättningsgarantin på 1,05 mkr per kund per bank) eller ett ISK och kort räntefond för att ta motsvarande ungefär sparkonto ”risk”. Tex AMF Kort eller Storebrand Kort. Då slipper du dela upp pengarna och är ungefär lika säkert.
-
Studier med CSN lån är inte fel. Om du inte är ok med lån så ta av pengarna och bara använd CSN bidragsdel. Ett högst personligt val
-
Studentboende är lite en del av studenttiden så länge du kan få ett ok boende. Om det är på en ort där du tror du kan bo på sen i arbetslivet så kanske planera för att köpa en lägenhet. Eftersom det i så fall sker inom rätt kort tid så är det nog sparkonto som gäller för de pengarna
-
Resten bör du enligt forskningen sätta i 100% aktieindexfond. Känns det läskigt så kan du ju sätta in pengar månadsvis under en period (6-18 mån tex).
Om du känner att det är för svårt (också mht föräldrars åsikter), att det är mycket pengar i unga år, så kan det vara väl värt att ta hjälp av en oberoende rådgivare tex @RicardNylund. Kostar en slant men på sikt lönsamt.
Kanske de förutspår rejäl nedgång 2025 och därför rekommenderar räntekonto
Grattis till ett mega arv! Du skulle kunna sluta jobba inom några år om inte redan nu ![]()
Grattis till en fantastisk ekonomisk situation så tidigt i livet!
Att enbart ha pengar på sparkonto är en garanterad förlustaffär.
Ha 50% på sparkonto och investera 50% i bred billig global indexfond så har du gjort 50% rätt vad som än sker.
Själv kör jag DNB Global Index.
Börsen går bra: “Toppen! Skönt jag har pengar på börsen!”
Börsen går dåligt: “Skönt jag har pengar på flera sparkonton med insättningsgaranti. Nu kan jag passa på att köpa när det är rea på börsen.”
Tänk om du fick ärva en aktieportfölj som bestod av bred billig global aktieindexfond. Hade du sålt av den då? ![]()
QueenofNight och JFB har trådens bästa rekommendationer.
Hmm… Riktigt stort Bingo för dig. Gratulerar.
Jag tycker du fått delvis tveksamma råd faktiskt.
Att ha sparpengar på bankkonto ger i bästa fall täckning för inflationen men ofta inte ens det. Där kan man ha pengar enbart man behöver ha säkert intakta närmaste säg 5 åren. Man bör dock finna en bank med BRA ränta. Det har ingen av storbankerna.
Aktiemarkanden:
Baserat på 100+++ år statistik i genomsnitt ökar värdet av pengar placerade på aktiemarknaden med drygt 4 % utöver inflationen och med ex ISK skatten på ca 1% årligen redan avdragen . Ibland mer och ibland mindre under i vissa fall 10 år eller så men i längden över lång tid hamnar det hittils ungefär där. Nedgångar ibland ned till halva värdet återhämtar sig och kommer typiskt ifatt igen.
Om man är som dom flesta dvs ingen expert som spenderar timmar var dag på att välja smarta placeringar bör man följa de enkla råd som man typiskt får i detta forum.
Dvs placera i Breda ( många brancher och regioner ) Indexfonder ( följer väl kända breda Aktieindex, genomsnitt av större del av marknaden ) med låg avgift ( “låg avgift” är allt mellan 0 max 0,3% ).
Man kan och bör då även motstå frestelsen att köpa och sälja när man får för sig att det är lämpligt eller andra råder en till det. Man bör acceptera att värdet kan sjunka ända ned till säg hälften i flera år. ( Jobbigt men det ÄR vettigt) .
Exempelvis dök aktier i Sverige två ggr till hälften ganska snabbt mellan år 2000 och 2014 MEN hela perioden steg ändå aktievärdena med ca 5% årligen i genomsnitt. Läskigt ja men att göra inget var smartast.
Ett annat sätt att förstå att ha innehav i företag som är värdefulla vid varje tidpunkt är vettigt ( Indexfonder) är insikten att företag som går bra kommer och går över tid. Svårt att gissa hur det blir framöver. Dom företag som NU är mest framgångsrika som INDEX fonderna har till stor del fanns knappt för 30 år sedan.
Dom som då var stora och framgångsrika, NOKIA, KODAK, GM, CHRYSLER, HP. Mfl har det gått riktigt uselt för senare.
Indexfonderna balanserar om hela tiden och köper aktier i företag som ökar i värde.
- CSN lånet är förmånligt med låg ränta och du har definitivt ekonomi att hyfsat riskfritt ( ingen risk för att du blir pank ) satsa på att det kommer fortsätta vara så. Dvs tag maximalt CSN är ekonomiskt förmånligt.
Skulle saker ändra sig kan du sluta låna och betala tillbaka bums om du vill. ( Jag visste att det var så men löste ändå mitt (lilla) CSN-lån eftersom det kändes bra att vara lånefri förutom huslånet). - Att hyra ut lägenhet för att dra in pengar är oftast inte något som fungerar i Sverige eftersom bostadsrättsföreningarna måste godkänna uthyrningen och dom är ofta mycket motvilliga och har tidsgräns kanske på max ett år OCH man måste ofta ha en bra orsak som inte är att tjäna pengar.
- Att hyra ut fristående fastighet man köpt går men oftast anser man att köpa en för att göra det kan löna sig bra på orter där fastigheter är billiga och hyrorna hyfsat normala. en hel del risker. Rätt typ av kontrakt behövs så hyresgästerna kan fås att flytta behövs, Underhåll, slitage mm kan urholka förtjänsten. Mitt råd är att kolla noga på det och jag tror inte det är vettigt för dig.
- Att köpa en mindre BRF till dig själv att bo i nu kan förstås vara vettigt. DU borde kunna slippa låna något vilket inte är lätt om man är student. Fastigheter HAR varit en hyfsad investering länge nu men få tror nog att det kommer stiga på samma sätt framöver. Pengar på aktiemarknaden är klart smartare val om det gäller en pengaplacering.
Därför tror jag att när du får jobb bör du nog sikta på att låna upp säg halva värdet på din bostad och placera dessa pengar.
Många inkl jag faktiskt till viss del skulle nog låta bli bara för att det känns bra men mest smart ekonomiskt är det inte om man har robust ekonomi och kan optimera och acceptera en liten risk för ex höga låneräntor en period. - OM du då placerar säg 2,5MSEK på aktiemarknaden när du fyllt ca 24 (och inte alls räknar med det som kommer avsättas för dig av framtida arbetsgivare) kommer den summan om utvecklingen fortsätter normalt att ha växt med inflation avräknad till 6 ggr mer på 45 år till din pension. Det ger en standard som pensionär där du kan leva mycket bra på ditt bankkonto enbart med ett bankkonto på 15 Miljoner i dagens penningvärde. Lägg till pensionen på det så blir det ännu bättre.
Jag skulle om du ändå räknar med hyfsad pension från ditt framtida jobb spendera en del av dessa sparpengar på instas till kanske ett bra boende för ev din framtida familj.
Lycka till…
Att ex köpa hus är relativt kostsamt…
Har du föräldrar som har väldigt låg risktolerans? Har de själva alla pengar i sparkonto, och sett sina pengar bli mindre och mindre värda genom åren?
Sätt kanske 50% i en global billig indexfond (eller Lysa 100% aktier), och 50% i fasträntekonto (du kan fortfarande få 3% om du binder nu).
Eller typ 2/3 i Lysa (med räntefonder) och 1/3 i fasträntekonto.
Jag var i ungefär den sitsen och skulle snåla till förbannelse. Fick inte tag i lägenhet utan hyrde i andrahand. Hyresvärden hade inte tillstånd av föreningen utan vräktes. Utöver det så unnade jag mig inte en billig bil eller bra cykel och knappt vettiga möbler eller mat.
Mådde skitdåligt och lade tillslut ner studierna. Med facit i hand så hade jag ju kunnat lägga pengarna på en riktig bostadsrätt under studierna och unnat mig en ordentlig tillvaro.
Jag tycker fortfarande det känns skevt att spendera pengar som inte är ärligt förtjänade av mig själv, men jag tror att få andra skulle vara så hårda mot sig själva. Jag antar att tipset är att varken spendera allt eller inget, utan “äga” vad som är ditt på det sätt som passar dig. Kanske behöver du 1-2% de närmaste 1-2 åren? Kanske 5%? Det är ju ok isf, det kommer inte ruinera dig, men kanske rädda upp studierna.
Stort grattis, viktigaste här är ju att vara smart. . du har fått en chans VÄLDIGT få får.
Cool bil o bjuda på fester gör dig säkert till en cool 18åring men garanterat en ångerfull 30-40åring,
Jag skulle “låsa” det mesta o bara ha “tillgång” till en kontantinsats på lägenhet och det nödvändigaste.
Många bra tips i tråden.
Kom ihåg att allt inte behöver vara svart eller vitt.
Om de tänker att det är bra att skydda kapitalet för att eventuellt köpa något i framtiden skulle ju en medelväg vara att låta 2.5 msek vara på ett sparkonto för att köpa något i framtiden så skulle 2.5 msek kunna investeras på längre sikt i typ lysa eller globalt index.
Eller så delar du upp det i flera högar efter någon bra %
Kommande boköp x%
Lång invest Y%
Unna dig något z%
Resa q%
Etc
Bolla lite olika alternativ med dina föräldrar eller någon du litar på. Alltid bra att skriva ut lite olika scenarion med papper och penna ![]()
Det absolut viktigaste är väl att det inte stiger dig åt huvudet å att du börjar spendera allt på fester å bjuder folk på saker i 3 är ![]()
Imho skippa köpa lägenhet för att hyra ut. Det blir så lätt käbbel och jidder med hyresgäster.
Global aktieindexfond är bra för behöver du pengar kan du sälja av en del. Du kan inte sälja av några kvm lägenhet. ![]()
![]()
Dessutom brukar föreningarna sätta stopp efter 1-2 år beroende på hur listig man varit i svaren varför man behöver hyra ut.
Hyresfastighet är ett tveksamt till dåligt råd. Speciellt vid den unga åldern då det är negativt för studier och jobb att låsa sig geografiskt. Jag vet att man kan ha fastighetsskötare, men herregud, huvudvärken.
Skulle inte rekommendera det till en 18-åring, placera pengarna 50-50 i globalfond och på räntekonto. När man är så ung ska man vara fri att flytta på sig och inte behöva tänka på vad man ska göra med sin bostadsrätt. Lev loppan i världen ett tag först, sen kan man köpa br.
Du har fått en del bra råd redan.
Lyssna på avsnittet @QueenofNight länkar till.
Köp endast en bostadsrätt om du ska studera på samma ort som du bor i redan och tänker bo kvar där även efter studierna. Annars bör du hyra (alternativt att du bor kvar hemma hos föräldrarna om det är något du själv vill - jag hade dock flyttat).
Om du anser att det är viktigt att föräldrarnas önskemål ska hedras bör du prata med dem och kanske se hur de ställer sig till att du investerar till exempel 100k per månad kommande 18 månaderna i en global indexfond. Resten låses på fasträntekonton eller motsvarande fram tills de behövs till annat.
Skippa lägenhet för uthyrning, inget du bör lägga tid eller energi på nu. Lägg tiden på studier och att ha kul på fritiden.
Att köpa en lägenhet inför studier för ett par miljoner när man inte har en aning om vad man gör efter studierna och var bostadsmarknaden står låter för mig väldigt riskfyllt och begränsande.
Jag hade satt hälften i index och hälften på räntebärande och levt på avkastningen som student.
Men börja med att sätta allt på räntebärande konton (obs insättningsgarantin så sprid beloppen) och fundera ett tag på vad du vill.