Jag har flyttat till Sverige från Finland under sommaren, började plugga nu i augusti och jobbar vid sidan av studier. Jag har investeringar (fonder, aktier, ”bostadsparkonto”, osv. ) kvar i Finland hos Nordea och Nordnet. Finland betalar mig CSN och sen har jag oxå hyrt ut min lägenhet (som jag har bostadslån för) i Finland. Nu är jag kund här i Sverige hos Nordea och har fasträntekonto där. Det känns som att det skulle vara smart att börja investera i fonder här i Sverige, då jag inte planerar att flytta tillbaka till Finland efter studier. Jag tror att det oxå skulle vara billigare när man tänker på skatt och ISK-konto. Jag skulle vilja få rådgivning gällande min ekonomi och sparandet. Det känns lite som att jag har investeringar överallt och får inkomst från olika platser olika datum.
Så min fråga är: skulle ni kunna rekommendera nån oberoende rådgivare som har lite koll på både Sverige och Finland, tar fast pris och skulle på nåt sätt passa studentbudget? Sammanlagt har jag ungefär 250 00-300 000kr.
Rent allmänt skulle jag nog vara i kontakt med de respektive ländernas skattemyndigheter i första hand, för att få klarhet i de skattetekniska frågorna.
T.ex. det här. I Finland kommer du anses som allmänt (obegränsat) skattskyldig i tre år efter du har flyttat ut från landet (Allmän och begränsad skattskyldighet samt boende enligt skatteavtal – fysiska personer - vero.fi).
Från Finlands synvinkel så kommer ISK-kontot förmodligen bli beskattat som om det vore en depå under den tiden.
Samtidigt antar jag att du får göra avdrag för schablonskatten du betalar i Sverige, så det är nog inte en direkt nackdel gentemot depå, men heller ingen direkt fördel under dessa tre år.
Håller med om att jag borde försöka kontakta skattemyndigheterna för att få mer klarhet. Men det är faktiskt inte det lättaste speciellt med Finlands skattemyndighet, har försökt många gånger innan jag flyttade och under sommaren. Har inte fått nåt riktigt tydligt svar. Jag hade redan tänkt att jag hade fattat ungefär hur allt går till, men kanske måste jag försöka kontakta dem igen.
Det är inte bara detta med vad som är smartast med pengar mellan Finland och Sverige, jag skulle vilja ha hjälp med. Jag skulle vilja ha nån att gå igenom mina mål med och hur jag tar mig dit, få liten överblick på min ekonomi, vad som är smartast med fonder/räntekonto, vilka av mina fonder borde jag sälja, vart är det bäst för mig att köpa fonder osv. Det var därför jag tänkte att finansiell rådgivning skulle vara något spännande att testa. Men sen skulle ändå vilja ha nån som har lite koll på Finland oxå för att speciellt få tankar kring ska jag fortsätta investera i Finland, ska jag ha kvar vad jag har i Finland men inte investera mer eller ska jag sälja vad jag har i Finland.
Med tanke på att det gäller både Finland och Sverige samt att du är kund hos Nordea i både Finland och Sverige så hade jag börjat där.
Har du en personlig bankman hos Nordea ?
Ordna ett möte och gå igenom din situation och framtidsplan på 5 års sikt med dem.
Köp inget av dem utan använd svaren för att sedan gå vidare.
Jag har faktiskt möte med en investeringsrådgivare från Finlands Nordea nu om 10min. Problemet är att Nordea i Finland och i Sverige samarbetar knappt med varandra när det gäller kunder. Och nu när jag har möte med Finlands Nordea så kommer han inte ha koll på Sverige och försöker få mig köpa fonder hos dem😁 Men jag testar och vi får se vad det blir!
Liten uppdatering efter mötet med Finlands Nordea. Han tyckte att jag ska sälja allt från Nordnet och ta mina pengar från Sveriges Nordea till Finland och lägga dem i deras egna fonder, då dem redan ligger på plus. Endast fonder (även om jag planerat köpa en lägenhet mest troligen i Sverige om 3-5år). Till och med om jag ändå vill ha nån del i fasträntekonto (vilket han inte höll med om) så är det bättre att ha dem i deras räntekonto där man inte binder och man får mindre ränta. Fast jag redan har buffert, så det handlade inte om dem pengarna. Vi ska ha ett till möte om ett par veckor där han ska visa mig investeringsplan han har gjort. Kanske har han rätt, men är ganska tveksam då det var så tydligt att han ville att jag ska ta deras fonder med alla mina pengar och månadsspara dit. Han verkade inte ta nån tillsyn till hela min situation.
Nordea är bias. De vill tjäna pengar på dig. Rekommenderar oberoende rådgivare om du känner att du behöver hjälp av en person. Här på forumet använder nog de flesta Avanza och Nordnet (samt fondrobotar Lysa,Opti). Väljer du en “vanlig” bank är du begränsad till deras fondutbud som ofta är mycket smalare och har högre avgifter.
Eventuellt kan du kontakta Nordnet för de finns också i båda länder och kan nog hjälpa dig med flytten mellan konton (om du inte vill sälja och betala skatt på vinsten).
Jag håller med dig, det enda som skulle vara bra med att ha allt hos Nordea (antingen i Finland eller i Sverige) är att alla pengarna skulle vara på samma plats och isåfall ingår investeringsrådgivning i “bankpaketet”. Det är oberoende rådgivare jag letar efter just nu. Pratade med Finlands skattemyndighet idag och som jag fattade var det att det inte borde finnas några konstigheter i skattningen. Om jag säljer vad jag har i Finland kommer jag betala skatten till Finland och sen när jag eventuellt säljer vad jag har i Sverige kommer jag mest troligen betala skatt endast till Sverige. Så kanske kan jag boka rådgivning hos tex Småspararguiden även om de inte har koll på Finland. Är ju mest balansen mellan olika fonder, aktier, fasträntekonton osv. jag vill ha rådgivning om. Och överhuvudtaget finansiella målen och planen. Men i första hand letar jag efter nån som skulle ha insikter i både Finland och Sverige, för att få den bästa bilden om vad som skulle passa mig bäst.