Jag kommer få en stor gåva (pengar) från mina föräldrar som ett förtida arv. Jag söker efter någon som kan förvalta dessa pengar. Det handlar om ca 8-10 miljoner kronor. Har läst på om private banking. De flesta verkar tycka att det är skit. Men jag har inget intresse alls själv att förvalta pengarna. Jag kommer vara delaktig och vill vara delaktig kring beslut men vill överlåta till en expert att hjälpa mig.
Idag har jag Nordea, där har jag allt befintligt sparande, bolån samt även mitt företag. Jag har god ekonomi idag så min plan med det förtida arvet är att betala av delar av mitt bolån, kanske 20%. Jag vill spara till mina barn som inom 5 år behöver en egen bostadsrätt. Samt jag vill leva mer på avkastning, kunna gå ner lite i tid. Jobbar idag mer än 100% då jag driver eget. Kunna anställa ngn utan att känna stress kring det.
Jag har kollat lite på private banking hos Carnegie, Nordea, SEB och ev Söderberg & partner.
Undvik private banking hos alla som via private banking erbjuder diverse förvaltning (Nordnet och Ava erbjuder det inte i vad de kallar private banking, de tar inte heller betalt för det).
“Oberoende” rådgivare är det du söker. Mycket viktigt att de är “oberoende” och inte “fristående” som är något helt annat.
Men egentligen kan du nog hantera dessa pengar själv. Typ Lysa för de pengar med lång horisont och en låg risk för de pengar som ska användas mellan 1-9 år.
Tack, ska kolla upp detta. Jag håller till i göteborgsområdet så vill kunna ha en person att ha möte med live och inte via dator/teams.
Ska kolla igenom alla länkar som finns här på forumet också.
Jag är här av samma anledning som du. Jag måste säga att jag förstår exakt vad du menar och det är inte helt enkelt i början när man får en så stor kasse pengar. Ett tips är att titta på oberoende finansiella rådgivare och liknande aktörer.
Till skillnad mot andra så tycker inte jag att Private Banking är skit, men samtidigt är det inte billigt. Om du går den vägen, se till att du väljer en aktör som har transparens i sina tjänster. Jag upplever S&P som en sådan men det finns säkert flera.
Det viktiga är att du är trygg med valet. Ja, du kommer kunna fixa det själv. Eller köra med Lysa eller Opti. Men… i slutändan är det du som gör valet.
Jag tror du går på en tankevurpa. Det faktiska placerandet av pengar är lätt och inget som kräver kontinuerlig uppföljning.
Det viktiga är tidshorisont och riskvillighet. Det kan bara DU svara på.
Jag rekommenderar att du börjar med att göra uppstartstestet hos Lysa. Inte för att du måste bli kund där, men det ger dig troligen bättre självinsikt på några minuter.
Private banking är ok om du erkänner för dig själv att det lockar att vara PB-kund. Det är konsumtion.
Som andra länkat är en stående rekommendation på forumet att investera i en billig global indexfond, exempelvis via Lysa. Har man gjort det kan man luta sig tillbaka.
Det man ska tänka på är ens riskbenägenhet och tidshorisont: När vill du använda pengarna, och till vad?
Jag hade gjort som andra och kontaktat en oberoende ekonomisk rådgivare. Anledningen till motstånd att kontakta någon på din bank är att deras mål inte är samma som dina: De vill gärna att du placerar dina pengar i deras (dyra) lösningar. Det är ju så de tjänar pengar! Problemet är att avgiften på förvaltningen är en dominerande faktor i hur mycket dina pengar kommer växa.
Absolut att man kan få sämre resultat själv, men lägger du pengarna i en fond som t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära lär du med mycket hög sannolikhet spöa bankrekommendationerna över tid.
Håller med dig, Private Banking är inte bara av ondo trots mantrat här på RT.
Finns enligt mig stor nytta av att ha en ”egen” bankman på sin lokala bank. En person som känner dig och som du förhoppningsvis har tilltro till.
Min bankman är både kunnig och trevlig och har inga som helst problem med att rekommendera billiga indexfonder exempelvis.
Rabatter på både det ena och andra samt en och annan gratislunch ibland är ju aldrig fel
Japp, Jag betalade 5k (eller 8?? kommer inte ihåg), fick lite förmåner och erbjudanden som jag aldrig nyttjade då det mesta var rena skiten och en kreditkort i exklusiv färg med fria loungebesök som jag iofs använde några gånger.
Jag fick även sämre avkastning än index plus att jag fick betala ganska mycket i avgifter.
Så vad är den procentuella förvaltningskostnaden om du förhandlat bort den fasta? Tror inte att du kommer undan gratis. Nånstans cashar banken in på dig.
Jag har sett avgifter uppåt 2%. Horribelt mycket pengar när har ett märkbart antal miljoner.
Jag bumpar upp denna tråd. Har själv länge funderat kring sparande och placeringar. Har nu blivit rekommenderad att använda mig av Nordea och deras private banking för min förmögenhet. Jag är inte intresserad eller så insatt i fondera och aktier - dock tar Nordea en viss % i förvaltningsprovision som jag är lite tveksam till. Sen vet jag inte om jag behöver alla tjänster som ingår i tjänsten Private banking. Men å andra sidan är jag själv inte så kunnig eller intresserad av placeringar.