Hej alla!
Påväg att ge mig in i investerings träsket. Har hört av mig till min bank för att se vad dom kan rådgiva, hört med familjemedlemmar som sparar men så vill jag höra vad för input jag kan få från er här på RT!
Lite bakgrund:
Har en fond (Nordea Alfa) som jag upptäckte för ca 10 år sedan (svar: ja - upptäckte. Mina föräldrar var ungefär lika förvirrade som jag över detta, dom kunde ej minnas vem pengarna kom från. Vi tror idag att svaret stavas farmor?)
Vid tiden för upptäckt låg fonden på 3,000, men sedan ett par år tillbaka ligger den på 10,000. Tillhör Länsförsäkringar bank numera och har sedan jag bytte till LF tänkt göra mig av med denna fond pga har personlig beef med Nordea och avskyr dem.
Fond-info Nordea Alfa:
Förvaltn.avg: 1,40%
Risk: medel (vill dock minnas att den var hög förut?)
Andelar: 6,416300
Anskaffningsvärde: 3 424,63
Utveckling: 189,15%
Totala kostnader och avgift: 1,47% varav 0,70% är LF Tredjepartsersättn.
Ingen typ av sparande har jag gjort i denna fond. Den har bara legat och tickat alla dessa år sedan första insättningen på 90-talet, antar jag.
Målsättning med mitt “nya” sparandet är framtida bostad och privat pension. Och kanske rese sparande. Och allmänt shit happens- sparande. Läst lite här om fondrobotar och annat. Och LF Global fond, kanske man kan förhandla fram nått med banken när man ändå tillhör??
Har hittills bara delat upp sparandet på två sparkonton - ett jag får ta av och ett med större summa till resor eller shit happens. Är i övrigt lagom snål och har inga större ekonomiska utsvävningar.
Så - ge mig åsikter! Och ev förklaringar, liksom är det rimligt att jag minns att risken var hög men den är medel nu? Trodde risk var fixerad? Vad kan jag vänta mig att banken skall säga mig? Är bankens rådgivning nått att ha? Ska jag sälja innehavet jag har i Alfa fonden? Ska jag börja spara i den?
Hjälp, helt enkelt.
Tack!