Sälja fond innehav för nya investeringar?

Hej alla!

Påväg att ge mig in i investerings träsket. Har hört av mig till min bank för att se vad dom kan rådgiva, hört med familjemedlemmar som sparar men så vill jag höra vad för input jag kan få från er här på RT!

Lite bakgrund:
Har en fond (Nordea Alfa) som jag upptäckte för ca 10 år sedan (svar: ja - upptäckte. Mina föräldrar var ungefär lika förvirrade som jag över detta, dom kunde ej minnas vem pengarna kom från. Vi tror idag att svaret stavas farmor?)

Vid tiden för upptäckt låg fonden på 3,000, men sedan ett par år tillbaka ligger den på 10,000. Tillhör Länsförsäkringar bank numera och har sedan jag bytte till LF tänkt göra mig av med denna fond pga har personlig beef med Nordea och avskyr dem.

Fond-info Nordea Alfa:
Förvaltn.avg: 1,40%
Risk: medel (vill dock minnas att den var hög förut?)
Andelar: 6,416300
Anskaffningsvärde: 3 424,63
Utveckling: 189,15%

Totala kostnader och avgift: 1,47% varav 0,70% är LF Tredjepartsersättn.

Ingen typ av sparande har jag gjort i denna fond. Den har bara legat och tickat alla dessa år sedan första insättningen på 90-talet, antar jag.

Målsättning med mitt “nya” sparandet är framtida bostad och privat pension. Och kanske rese sparande. Och allmänt shit happens- sparande. Läst lite här om fondrobotar och annat. Och LF Global fond, kanske man kan förhandla fram nått med banken när man ändå tillhör??

Har hittills bara delat upp sparandet på två sparkonton - ett jag får ta av och ett med större summa till resor eller shit happens. Är i övrigt lagom snål och har inga större ekonomiska utsvävningar.

Så - ge mig åsikter! Och ev förklaringar, liksom är det rimligt att jag minns att risken var hög men den är medel nu? Trodde risk var fixerad? Vad kan jag vänta mig att banken skall säga mig? Är bankens rådgivning nått att ha? Ska jag sälja innehavet jag har i Alfa fonden? Ska jag börja spara i den?

Hjälp, helt enkelt.

Tack!

Hej och välkommen! :slight_smile:

Banken kommer med stor sannolikhet säga att du ska spara i deras egna aktivt förvaltade fonder med höga avgifter (mer än 0,2-0 4% i avgift). Deras argument för detta kommer vara:

• aktiv förvaltning är bättre än passiv (felaktigt i de flesta fall)

• hög avkastning (du kommer säkert bli visad historisk avkastning på de fonder som gått bäst just historiskt. Dock säkert utan något jämförelseindex. Dock har historisk avkastning väldigt lite att göra med framtida avkastning. De kommer förmodligen inte nämna alla fonder som gått dåligt och de fått lägga ner. De kommer säkert inte heller visa några billigare fonder eller fonder från andra förvaltare än dom själva, trots att dessa kan vara bättre alternativ.

Nej. (rådgivning=försäljning, du är produkten de tjänar pengar på)

Det hade jag gjort och istället öppnat ett gratis ISK och valt en global indexfond till att börja med. Räcker för de flesta och för de flesta väldigt svårt att slå på lång sikt har det visat sig. Om du ska byta till Länsförsäkringar så har de en fond som heter Länsförsäkringar global indexnära som är populär.

Nej, den är för dyr!

4 gillningar

Otroligt! Tack!

2 gillningar

Sen kan du alltid gå på ett “rådgivningsmöte” ändå om du vill för att bilda dig en egen uppfattning. Men ha i åtanke att “rådgivaren” ofta är en otroligt duktig och övertygande försäljare som lätt kan få vilken mindre ekonomiskt påläst person som helst att känna sig dum, korkad och beroende av den “snälla banken”. Det är deras jobb nämligen.

Men ställ i så fall relevanta motfrågor till alla deras förslag. T.ex:

• be dom visa och jämföra mot flera olika jämförbara indexfonder för varje fond de själva föreslår.
  • Visa även avkastningen jämfört med indexfond (även om historisk avkastning inte säger så mycket)
  • be dom räkna ut totala kostnader i avgift för den summan du tänkt månadsspara i t.ex 20-30 år. Jämför sedan mot indexfond med avgift på runt 0,2%.(Kan bli flera hundra tusen kronor för en dyr fond) detta är pengar som du hade haft tillgodo med en indexfond, givet samma avkastning, som dessutom hade hjälpt dig tjäna ytterligare nya pengar med ränta på ränta.
  • fråga var de köpt sin spåkula om de menar på att deras fonder kommer ge bättre resultat än andras eller indexfonder i framtiden. Vad kan deras “experter och analytiker” bättre än alla andra på marknaden?
  • bestäm absolut inget på mötet. Låt det vara ett möte bara. När ni är klara så bolla dina förslag du fått här på forumet så kommer du få hjälp att analysera mötet och förslagen du fick.
  • återigen, du är produkten de tjänar pengar på. Behöver du inte betala för mötet så är det ett försäljningmöte där de kommer tjäna pengar på dig på andra sätt som mest gynnar banken, inte dig.

Lycka till! :slight_smile:

PS. Förstår att jag låter väldigt negativ men alltför många litar för mycket på sin bank och är alldeles för banktrogna för sitt eget bästa.

5 gillningar

Superbra punkter! Tack!

Helst hade jag stoppat alla pengar i madrassen och inte haft något med banker att göra nånsin, men så fungerar ju inte världen. Tacksam för din påminnelse att jag är en profiterbar produkt, för trots mitt bank förakt så blir jag pinsamt blåögd så fort jag pratar med försäljare.

Har jag ett möjligt förhandlingsläge? Har ju för avsikt att placera i LF Global index, och jag har mina bankkonton och försäkringar redan med LF, så kan det göra nån skillnad om jag gör det på egen hand eller “via banken”? T.ex förhandla avgifter och dylikt eller är sånt satt i sten?

Jag fick lite större ränterabatt på LF när jag ökade mitt månadssparande (fråm 500 till 1000 kr/månad). Då satte jag ändå pengarna i LF Global Index. Så jag drog ner sparandet till Avanza (i deras globalfond) och ökade det hos LF (i deras likvärdiga fond). Pang, bom så fick jag en riktigt bra ränterabatt och slapp flytta bolånet till en annan bank.

Så visst kan man förhandla. Bäst är det om du har ett bolån. Om du inte har bolån så kanske du kan be att få slippa årsavgiften för bankkortet. Eller att du får rabatt på mågon försäkring (men jämför ändå försäkringarna mot andra bolag varje år!).

1 gillning