Finansiell rådgivning

Hej,
Har någon i forumet erfarenhet av finansiell rådgivning från Söderberg & Partners?
De kontaktade mig och jag lyssnade på rådgivare/säljare. Jag är skeptisk om man får valuta för avgiften på ca 1,5% plus fondavgifterna.

1 gillning

Jag har ingen erfarenhet själv, men det finns trådar om du söker.

Mitt råd: Spring fort åt andra hållet.

6 gillningar

Jag skulle med springa åt motsatt håll.

Tips är att lyssna på Småspararpoddens senaste avsnitt som tar upp deras metoder.

https://open.spotify.com/episode/5baPzlYoTkcfXQosdLEGCv?si=RboGMFA1TwuFDz8hlKC8SA

1 gillning

Jag har haft erfarenhet av Söderberg och Max Mathiessen för min tjänstepension. Arbetsgivarens val, inget som jag kunde påverka.

Söderberg hade höga avgifter och dåligt utfall. Deras upplägg för att skydda sig mot börsfall var precis så dåligt som andra skriver. Det Småspararpodden säger stämde redan för 15 år sedan. Då var jag inte lika påläst själv, men gick över till indexfonder ändå.

Max Mathiessen hade jag ganska mycket kontakt med under de sista åren som jag jobbade. Jag tyckte att jag fick bra svar på mina frågor, bra förslag på upplägg och det även så här i efterhand. Ett av förslagen var att flytta mina gamla försäkringar i Skandia till Länsförsäkringar vilket plockade bort fasta avgifter på ca 0,5 %. Det var precis när dessa försäkringar blev flyttbara.

Givetvis tjänade även MaxM på de flyttar som gjordes för min räkning men det gick inte att göra på annat sätt då arbetsgivaren bestämde. Råden jag fick uppfattade jag ändå som helt inriktade på vad som faktiskt var bra för mig (vilket förvånade mig både då och nu).

Men Söderberg och Partners skulle jag undvika till varje pris.

3 gillningar

Jag blev inlurad i liknande för ett antal år sedan, som sedan faktiskt flyttades till Söderberg o Partners… Då rörde det sig om Private Equity som skulle ge en säker avkastning och inte svänga som börsen. Sedan kom finanskrisen 2008 och man önskade att pengarna hade varit kvar på börsen och bara tappat 30-40 %. Nu gick det inte ens att få tillgångarna värderade, än mindre sålda…

Det är väl inte riktigt vad SoP huvudsakligen sysslar med i och för sig. Jag uppfattar det som att de vill sälja fonder med höga avgifter snarare och det har ju onekligen oddsen emot sig. Så satsa på indexfonder med låga avgifter så vinner du i längden. ”Rådgivning” är inget annat än försäljning.

1 gillning