Fair Investment?

Hej alla

Jag har varit på föreläsning hos Fair Investment.

Deras koncept är att inte ta några avgifter om det “inte går plus”.

Är det någon som har några erfarenheter/åsikter om deras affärer?

Och hur mycket avgifter tar de om det går plus?

1 gillning

Det vet jag inte ännu. Har inte fått något förslag från dem ännu.

Det vet jag inte. Har inte fått något konkret förlag ännu att ta ställning till.

De tar en prestationsbaserad avgift som kan variera men är högst 33% av vinsten enligt uppgifter på deras egen sida. Som för övrigt ger ett suspekt intryck: väldigt magert med information och omdömena (se fliken) ser inte äkta ut. Ett medvetet strategi skulle jag gissa, de vet hur man lockar unga och oerfarna personer till sig. ”Vill du veta mer om dig och dina drömmar? Hör av dig så svarar vi inom kort.” Seriöst?

3 gillningar

Skandalen sänker Hembergs fond: ”En rejäl regnskur”

Beblanda dig inte med dem. Redan 2015 varnade Claes Hemberg på sin blogg på Avanza för bolaget.

En större byggfirma gick i konkurs i år. Fair Investments var en större leverantör av pengar till konkursbolaget. En av Fair Investments anställda blev t o m häktad.

Det gamla uttrycket “Om något låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte detta” gäller fortfarande.

6 gillningar

Fast Hemberg va väl anställd av Avanza och hade ju delvis som uppgift att marknadsföra Avanza och såga konkurrenter. Hemberg har ju idag en egen fond som tar 0,9% fast + 20% rörlig avgift. Vet inte om det är en så mycket billigare avgift :). Dessutom va det väl bara här i dagarna senast som hans förvaltning hamnade i strålkastarljuset pga falsk marknadsföring.

Förvaltning jag haft med över 20% avkastning om året. Finns vad jag vet ingen annan som presterat bättre i typ världen… Det ovanstående säger stämmer inte, jag tror att han gick bakom ryggen på bolaget, det jag hört.

Lycka till.

Berätta gärna vad du har haft i portföljen och hur många procent har du betalat i avgifterna. Eller har du tystnadsplikt enligt avtalet?

Det var en anställd på Fair Investments som vid sidan om sitt arbete hos Fair erbjöd sina kunder en alternativ investering, detta i strid med vederbörandes anställningsavtal.
Då detta kom till Fairs kännedom fick denne sparken.

Jag är inte anställd av Fair, men har deras Spets-förvaltning. Inget hokus-pokus utan vanliga bolag som Amazon och Facebook i portföljen, men läs deras Nyhetsbrev för mer info. Det som får dem att prestera är att de undviker de värsta minorna sedan kan jag tycka 33% är väl häftig avgift. Men som vanligt. Är man en attraktiv kund för dem så…

Till deras fördel (i kundperspektiv) att de inte tar betalt om de inte tillför värde. Egentligen borde en fondförvaltare, i mina ögon, bara få ta betalt på det värde de levererar utöver sitt jämförelseindex. Men det är en annan diskussion.

Undvik Fair Investments ! Dom har en väldigt annorlunda approach till förvaltning. Tex har dom heeeelt missförstått förhållandet avkastning/risk. Om man tar på sig ett par glasögon och räknar baklänges har ingenting av vad dom åstadkommit varit ens i närheten av en passiv indexfond. När det kommer till fastighetshärvan är dom så klart inte förda bakom ljuset som dom påstår. Hur skulle dom ”missat” att den stora majoriteten investerat ? Nä, om du inte gillar döda hundar och garderobslik, placera pengarna någon annanstans.

Jag kan inte hålla med, dem har tillvärkat över 610% sedan start 2010. detta med 22% avkastning i snitt vilket är mycket bra i förhållande till en passiv indexfond som du påstod.

Dem är den ända aktören med detta koncept och man kan se att detta är ett bra bolag med tanke på årets balans räkning, kolla alla bolag.

Var inne på deras hemsida.
Känns lite konstigt att ange avkastning innan avgifter.
Som helhet känns sidan "aggressiv " med rutor som poppar upp med uppmaning om att ange sitt telefonnummer.
Fick inget grepp om vad man investerar i. Är det en fond, eller vad handlar det om?
Avkastning på över 20% låter ju extremt bra.
Vad är haken?

Instämmer! Försöker hejda min bror som vill placera där. Svårt att få grepp om vad det är man placerar i. Detsamma gäller vilken avgift de tar ut. Inte tydligt. Intressant att läsa ett blogginlägg från deras huvudplacerar att placering i indexfonder var bland de sämre investeringarna man kunde göra.

En förvaltare som tar del av vinsten när det går upp men som inte tar del av förlusten när det går ner har incitament som inte ligger i kundens intressen.

1 gillning

Hur menar du?
Argumentet från deras sida är ju att de bara tar betalt när du tjänar pengar.
En vanlig fond tar ju betalt oavsett hur det går.

Om de sätter en tusing av mina pengar på rött vinner de i snitt 162 kronor medan jag i snitt förlorar 189 kronor (givet 1/3 i avgift). En vanlig fond har inte samma incitament att ta den sortens bets.

1 gillning

Hej Fair Investments ska man undvika.
De har aggressiv försäljning och binder upp kunden genom avtal som enbart gangnar företaget med stora avgifter vid förtida uttag.
Jag tror ARN har synpunkter på företagets sätt att binda kunden.