Fisher investment

Någon som haft att göra med Fisher investment? De vill ha 1-1,5% i avgift för att sköta förvaltningen. Hävdar att de haft runt 14% avkastning efter avgift årligen de senaste 10-15 åren. Vad tycker ni?

Så de har lyckats ha ungefär samma utveckling som en global indexfond alltså (LF Global har gjort 314% på 10.5 år, dvs 14.5% annualiserat)…

3 gillningar

Välkommen till forumet.

Du vet att majoriteten här gillar och investerar i indexfonder med billiga avgifter va?

Med det sagt så är det alltid okej med frågor och diskussioner givetvis, men nej jag skulle inte lägga pengar där :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Låter fishy… Då kan förmodligen få en billigare och bättre portfölj på egen hand :slight_smile: Så svårt eller jobbigt är det inte att sköta förvaltningen själv.

Och välkommen till forumet också! :slight_smile:

4 gillningar

Vad sitter dom på för kunskap eller strategi som resten av marknaden inte känner till och därmed kommer påverka priset?

1 gillning

Tack för svar…det är så jag också tänker men ville bara bolla tanken. Dock har jag inte riktigt tid eller kunskaper att våga stå på helt på egna ben. Det är lite väl mycket pengar o det är hela min pension o framtid det handlar om så jag känner mig lite osäker… har hjälp av Nordea nu men inte helt nöjd med dem, de vill ju såklart sälja sina egna produkter som Stratega vilket jag inte vill ha…

Då låter det som att en fondrobot som t.ex Lysa eller Opti är bättre lämpat för dig :slight_smile:

6 gillningar

Ja kanske det… inte tänkt på det faktiskt. Skall ta mig en titt på det…

2 gillningar

Har haft Fisher Investment sköta mina portfölj sedan juli 2024, gav bara 6-8% avkastning efter avgifter fram till slut av 2024, mot en het high tech-marknad och positiv valuta effekt, inte nöjd alls! Hur har ni andra haft det? Dela gärna er erfarenheter, vad kan man göra i review med dem? Tack i förhand!/john

Jag tror man måste utvärdera dem över en längre tid.

Sätt upp de jämförelseindex du vill ha mot deras portfölj och gå igenom med din förvaltare.

Att jämföra mot en global indexfond,en svensk och kanske din egen portfölj med liknande riskprofil tycker jag är rimligt.

De har irriterande reklam på linkedin, dessutom.

Tack det är precis det vi har begärt, att få en jämförelse mot vår Globalfond som har gett nästan dubbelt så hög avkastning på samma period. Men då pratar de om riskkontroll och jämnare avkastning på längre sikt. Då blir jag lite konfunderad om vi gick in på en ofördelaktig timing som de påstod. Kontona stod -8% ett tag efter sommaren 2024…

Det är ju bara ett sätt för de att bortförklara sitt misslyckande… De flesta aktiva förvaltare underpresterar ju globalt index de flesta år. Sen kan de slå till med ett superbra år nån gång, som de sedan lever på framöver.

Jag håller med.
Förstår inte att de sorterat bort Tesla och cryptorelaterat placeringar helt, ville inte ta de politiska risker, vilket oxå tyder på bristande politisk omdöme.