Hejsan! Min far ska köpa en bil och jag undrar lite kring finansieringen. Bilen kostar 222 000 kr och han har betalat 22 000 i handpenning. Han ska därefter alltså finansiera 200 000. Han har tillgång till ungefär 70 000 i likvida medel som kan ingå i betalningen, alltså kvarstår finansiering av 130 000 kr. Bilen köps hos firma.
Han har även ett relativt stort fondsparande som han kan tillgå som kan täcka upp för de här 130 000 kr.
Min fråga är: Vilket är det bästa sättet att finansiera bilköpet i dagens läge? Är det genom att använda sig av en del av fondpengarna och därmed finansiera kontant? Eller ska man ta lån på några år och sedan förvänta sig att fonderna ska ge en högre avkastning än räntan?
Räntan för lånet kommer att vara 8,25%
Effektiv ränta 8,79%
Väldigt hög ränta på lånet och absolut ingen garanti att börsen avkastar bättre än så.
Måste han köpa bil? Och i så fall måste han köpa bil i den prisnivån?
Oavsett, vid sådan ränta, skulle jag lösa hela bilen kontant,utan lån. Så antingen spara mer innan köp eller sälja fonder, även om det känns lite onödigt om dessa fonder egentligen är till annat långsiktigt sparande.
Det är ingen som vet hur börsen kommer avkasta framöver. Jag brukar anta att den ska avkasta omkring 7% per år i snitt, men det kan gå både sämre och bättre. Om din far säljer fonderna och undviker lånet så kommer han få en garanterad (riskfri) avkastning på 8,25%. En riskfri avkastning med högre förväntad procent än den riskfyllda? Det är ett lätt val. Undvik lånet. Allt annat är gambling.
Om han tar lånet på 7 år så får jag det till att han ska betala 2042 kr/månad (enligt Lånekalkyl - räkna på lån | Konsumenternas). Ifall han säljer fonderna istället så kan han spara den summan och har då fått tillbaka fonderna på 7 år (plus 41000 kr).
Instämmer med alla ovan, ett sidospår är om han har ett Bolån han kan utöka om det ligger på säg 4-5% så är det en mer rimlig jämförelse mot fondernas eventuella avkastning på 7%. Men på frågan ovan dvs en garanterad ränta på över 8% med möjlighet att lösa kontant så är svaret ja alla dagar i veckan =)