Nu när allt verkar gå dåligt, har någon av er någon slags allvädersportfölj som trots detta börsklimat har presterat bra?
Javisst, Zinos avancerade kör jag och den är upp 2,3 % i år.
Vilka delar i portföljen är det som presterar bra? Till och med guld har ju gått tillbaka den senaste tiden.
En4c gick skitbra. Guld var ju lite oväntad men den var kanske lite överdriven redan innan.
Alltså jag utvärderar inte portföljer på daglig basis. 2,3 % upp i år och drygt 11 % på ett år. Tror att råvaror är det som gått bäst på sista veckorna. Men jag ser portföljen som en helhet och utvärderar dess prestanda på helhetsnivå enbart.
Råvarornas avkastning har dock ätits upp av UBF6. Senaste veckan har det gått dåligt då långa räntor och aktier korrelerar i detta klimat samtidigt som guld fallit kraftigt. Realräntor skyddar heller inte
Jag har UEQV och inte UBF6 men man får acceptera att även en allväder kan gå ner i perioder men mindre än ren aktieexponering. Jag sitter tryggt i mina placeringar.
Grundportfölj utan home bias:
+4,75% i år
Var uppe och vände i 9,6% bokfört 13 mars.
Som sagts tidigare -,en AW är en helhet. Inte relevant att analysera enskilda komponenter.
En anledning att vilja ha allvädersportfölj är väl just situationer som vi befinner oss i nu. Därför åtminstone jag tycker det är intressant att se hur tillgångsslagen reagerar.
Grundportföljen gynnas nu av att inte ha med UBF6 som raserar råvaruuppgången.
Jag är också intresserad av tillgångsslagen men de olika tillgågnsslagen fyller olika funktioner. Dvs du kan inte bara plocka bort ett som funkar dåligt just nu, nästa vecka eller kvartal kan det vara just det du vill ha kvar. Under stora delar av 2025 gick råvaror bara ner, om man skulle dumpat dem då så hade det varit dåligt nu när de drar portföljen uppåt.
Jag utgår just nu från att Grundportföljen kommer falla men med dämpat sådant jämfört med aktiefonder.
Synd när man fyllde på från bufferten för 2 veckor sen ca när allt lyser rött på daglig basis, tanken var ju att nåt skulle dra uppåt. Men det kanske kommer.
Allt är ju relativt. Min portfölj (NAV) var ned ca. 4% i fredags, relativt ATH den 12/3. Men då har den ändå avkastat +7,5% (i SEK) sen årsskiftet. Det är vid sådana här tillfällen som man får se hur bra allokeringen står sig och får fundera på vad som ev. skulle kunna förbättras till nästa dipp.
Jag har fått en del förslag från AI vad jag skulle kunna göra för att förbättra robustheten i portföljen genom att lägga till något som tjänar på kaos, t.ex. något av följande.
-
Trendföljande strategier
-
Lång USD
-
Lång volatilitet
Jag vet inte. Jag ska försöka ta tag i och fundera kring om detta eller något annat kan vara vettigt att komplettera med.
Dragon portfolio
Jag kör på utdelningsaktier speciellt Norska som har årlig utdelning på 10-20%. BW LPG har jag ägt längst och den är jag nöjd med. BW LPG har skattefri direktavkastning fyra gånger om året.
I fredags stod min i +1,17% (obelånad). Så går positivt och fallet blir inte lika kraftigt som aktieindex om indexfonderna fortsätter nedåt.
Marknadschocken i sig finns det knappt något som står emot. Då ska man i så fall investerat speciellt i olja eller typ volatilitet, vilket går emot grundtanken om riskparitet.
Bra fråga
mina allvädersassets (har inte ren AW portfölj men några assets som borde ge allväderseffekt som Gold Rush fonden) har itne funkat hittills, MEN min tanke är inte att de ska hjälp vid -3-4% på börsen utan de skall rusa vid -30% på börsen eller när USA trycker pengar för att driva ned sin skuldbelastning?