Finsk källskatt?

Hjälp mig ansöka om finsk källskatt? Någon som gjort detta eller vet några som hjälper till med detta. jag vet att detta görs automatiskt om man har placeringarna i Kf iaf enligt avanza. Men tyvärr har jag mina Nordea och Stora Enso i en Isk på Swedbank.

Hej Niklas,
Redde du ut det där med den finska källskatten?
Jag ansökte i början på förra året och fick ett beslut skickat till mig daterat i september 2023. Har dock inte fått några pengar än. Gick hit till forumet för att kolla om någon visste när, men det verkar inte vara så poppis ämne :slight_smile: Fanns ett name och tel. nr. på beslutet så ringde just och lämnade ett meddelande så får vi se om det återkommer.

Hej, även jag har lite problem med återbetalning av finsk källskatt (för Fortum-aktier i ISK).
Fr o m 2021 är källskatten 35% och man kan begära återbetalning av 20%
Jag sökte med blankett (papper) i maj, nyss fick jag brev om att jag behöver lämna kompletterande information, innan 31/1. Jag behöver bl a hemvistintyg fr Skatteverket, men de har 3 veckors handläggning på det, så kommer inte att hinna i tid :frowning:
Jag har nu lyckats skaffa inloggning till finska skatteverket (skatt.fi), behövde först FI (liknande Bank-ID), men det var inte helt lätt. Men jag lyckas inte navigera till Kontakt/meddelanden på siten. Verkar vara en svår site alternativt jag som är dum.:frowning:
Man ska kunna göra hela ärendet på skatt.fi nu när jag inloggning, jag får prova det nästa år kanske.
Har ni andra lyckats bättre med detta?
Har ni sökt på pappersblankett eller via skatt.fi?

Jag sökte på pappersblankett. Visste inte ens att det gick att skaffa finskt bank ID! Hade kanske tur som fick ett beslut utan krångel. Frågan för mig nu är när pengarna betalas ut…

Jag har fått tillbaka pengar två år i rad. Det är viktigt att alla papper som efterfrågas är med och att blanketterna är korrekt ifyllda.

Avanza har jättebra guider för hur det ska fyllas i.

Hemvistintyg måste man bifoga.

Efter att man skickat in tar det låååååång tid att få svar. Runt 7-8 månader efter inskick kom pengarna.

Dubbelkolla och trippelkolla noggrant att allt är ifyllt för får man följdfrågor hinner man knappt in med svaren.

1 gillning

Tack! För mig har det nu gått 1 år sesan jag skickade in, och 5 månader sedan beslutet. Ingen begäran om komplettering. Har lämnat 2 röstmeddelanden till kontaktpersonen på beslutet med några veckors mellanrum, men inte hört något tillbaka.