Jag har framgångsrikt lyckats att för mig själv samt för närstående (via fullmakt) återkräva källskatt på utdelningar för aktier som har sin hemvist i Finland. Exempelvis Sampo, Nordea, Stora Enso.
Nu har det grott en liten tanke att det kanske finns fler som inte bemödat sig göra detta för innehav på ISK eller AF-konto.
Jag skulle gärna prova att hjälpa till med det, helt gratis, för att få både mängdträning och validering på att det finns intresse för denna typ av hjälp.
Då det krävs specifik information (likt personnummer, depåinfo bla) för att åstadkomma en godtagbar deklaration hos den finska skattemyndigheten så tänker jag att ni som känner att dessa pengar vill ni ha tillbaka från vår granne i öst kan skriva ett DM till mig så försöker jag hjälpa er vidare den vägen.
Finland tillåter 3 års retroaktivitet med denna typ av ansökning och med färsk erfarenhet har det tagit snudd på exakt 6 månader från deklarationstillfälle tills att pengarna utbetalats till önskat bankkonto, även om myndighetens egen information uppger 12 månader i handläggningstid.
Går det verkligen att få tillbaka källskatt från aktier som är i AF-kontot? Hur gör man då? Tänker att Finland även har svenska som officiellt språk och att skattemyndigheten där därigenom är skyldiga att hantera ärenden på svenska?
Det går absolut, är egentligen ingen skillnad gentemot den finska skattemyndigheten vad gäller att kräva tillbaka den del som överstiger 15%.
Skillnaden kommer snarare in på svenska sidan iom skillnaderna i beskattning på depåtyperna ISK kontra AF.
Det går fint med svenskan i hela kommunikationen med skattemyndigheten, en riktig lyx!
Hur blir det i praktiken om man äger finska aktier i depå? Menar du att om det dras 30% hamnar hälften av detta i Finland, om aktieägaren därefter begär tillbaka källskatt är det inte vederbörande som tar del av det utan svenska staten? Med andra ord 30% källskatt som innan, men allt till Sverige? Tolkar jag dig rätt?
Inte riktigt.
För AF konto förväntar sig Skatteverket att du ska skatta 30% på utdelningar.
För utdelningar från finländska aktier säger dubbelbeskattningsavtal 15% skatt i Sverige och 15% i Finland.
När nu Finland beskattar dig 35% i praktiken och Sverige 15% så pyntar du 50% (sjukt).
Dvs att du även för AF-konto har 20% att be att få tillbaka hos Finland.
Det blir alltså ingen skillnad i hur mycket du ska be om att få tillbaka från Finland, oavsett depåtyp.