Fråga om kontrolluppgifter till Skatteverket

Hej,

För fyra år sedan flyttade jag tillbaka till Sverige och har sen dess varit obegränsat Skattskyldig i här. Har sen innan haft ett ISK konto som jag inte har rört, men förra året gjorde jag några fondbyten och blev chokad när skattedeklarationen kom och det stog att jag ska betala 40 000 i kapitalvinst. Fattade ingenting då jag ju inte har något AF konto och borde schablonskattas.

Det visade sig att jag vid flytten till Sverige för fyra år sedan inte hade ändrat min skattehemvist på bankens hemsida till Sverige och därför räknades mitt ISK som ett AF även fast det hela tiden har stått att det är ett ISK på internetbanken. Även i årsbeskedet för fonder är kontot angivet som ett ISK.

Detta ställer till med stora problem då jag blir återbetalningsskyldig till CSN också utöver skattesmällen.

Banken vägrar att ändra och skicka nya kontrolluppgifter till Skatteverket och Skatteverket vill inte heller gå mig till mötes.

Någon som har något tips på vad jag kan göra?

Tacksam för hjälp!!

/Arvid

2 gillningar

Skatteverket brukar vara hjälpsamma så du kanske hade otur. Vad jag vet så kan man själv rätta deklarationer fem år bakåt i tiden. Det blir ju lite jobb med att räkna ut värdet på ISKn varje kvartal i 4 år bakåt dock.

1 gillning

Ja, att banken är sur och vägrar ändra är nog för att du har fått frågan om skattehemvist flera gånger och inte svarat eller svarat fel. Jag fick fylla i flera sådana är jag gjorde en flytt hem och varje år innan när jag var utvandrad.

Spelar väl ingen roll om Skatteverket är hjälpsamt. Rätta uppgifterna. Det är de egentliga uppgifterna som skall ligga till grund beskedet, inte kontrolluppgifterna.

2 gillningar