Vet att det finns flertalet olika trådar om utlandsflytt och jag har läst en massa men blir ändå inte klok. Även ringt skatteverket och mina banker. Jag har bott i Nederländerna i 2 månader och ska bo här i 2 till. Jobbar och betalar skatt. Sen ska jag flytta till Kanada i november och bo där i 6 månader och jobba och betala skatt. Sen tillbaka till Sverige.
Behöver/borde jag göra något med mina konton(ISK/KF) har såklart sparkonton också men det är väl inte relevant i denna fråga? Eller bara låta det rulla på som vanligt?
Jag har förstått det som att man bara ska göra något vid utvandring/utskrivning ifrån Sverige.
Poängen med att skriva ut sig handlar om att man lämnar landet. En tumregel är 6 månader tror jag. Då “måste” man meddela SKV.
Planerar man att vara borta mer än 1 år men återkomma inom kort kan/ska man registrera ut sig enligt lag.
Så mitt generella svar bör vara: Nej. du behöver inte göra något med ISK/KF
Mitt generella råd är att ringa SKV och fråga. De är duktiga på att svara.
Vad jag förstår så ska du vara borta mindre än 1 år varför det inte blir tal om utskrivning. Alla konton kan rulla på som vanligt.
Jag rekommenderar att kolla upp sexmånadersregeln där man kanske har möjlighet att begära skattebefrielse på svensk skatt från inkomster man haft när man bott och arbetat utomlands. Annars måste man även betala svensk skatt och får kolla upp dubbelbeskattningsregler som gäller.
Man ska alltid folkbokföra sig där man bor och du kan göra adressändring med blankett SKV 7842 och skicka in den via skatteverkets meddelandefunktion på deras web.
Dina konton kan du dock behålla utan att göra något. Visserligen fungerar ISK annorlunda om du är begränsat skattskyldig men enligt skatteverket får du behålla den ändå. Möjligen kan någon bank ha andra synpunkter men både Avanza och Nordnet låter dig behålla den.
Hur andra länder betraktar dessa konton är dock en annan sak så hur de beskattar dig för detta bör du kolla med dem.
För svensk del är dock en KF mindre lämplig för en person som är begränsat skattskyldig, eftersom du slipper schablonskatt för ISK men inte för KF. Men som sagt, det beror också på hur det andra landet beskattar dig förstås.
Du skriver inte att du är begränsat skattskyldig, är du det? I annat fall borde du begära det vid deklaration i Sverige och därmed slippa skatt för fonder och räntor t.ex. Du borde kunna göra retroaktiv ändring av detta också om du har missat detta.