FIRE - vilken bok är bra?

Jag letar efter någon bok som kan fungera som en översikt över konceptet FIRE. Jag är särskilt intresserad av olika specialvarianter som barista-FIRE och flamingo-FIRE och inte lika mycket av den stereotypa ”pina colada-FIRE”.

Om boken finns på svenska och helst som ljudbok eller e-bok så vore det extra bra.

Jag har haft tanken att publicera en ”FIRE reading list” här i forumet. Får höja prioriteten på det projektet :blush:

Det finns enligt mig ingen bok som tydligt går igenom alla delar av FIRE enbart ur ett teoretiskt perspektiv. Uttagsstrategier nämns exempelvis bara översiktligt i de flesta böcker. Det är ofta invävt i en livsberättelse eller liknande, typiskt personens egen väg till FIRE.

Men här är ändå några läsvärda tips som alla finns som ljudbok på Audible, då på engelska:

• Set for life (gillar denna mycket)
  • Your Money or your life (klassiker deluxe)
  • Meet the Frugalwoods
  • Playing with FIRE (finns som dokumentär men boken är bättre och mer utförlig)
  • Quit like a millionaire
  • Early Retirement Extreme (från författaren av bloggen med samma namn)

Känner kanske inte att någon av dessa är exakt vad du söker men det är böcker som bidragit till min syn på FIRE på olika sätt.

På svenska (ej ljudbok?) finns ju också ”Sparboken” av Fru Efficient Badass samt klassikerna ”Ut ur ekorrhjulet” och ”Jag lämnar ekorrhjulet”.

Du frågade ju om böcker så blir ingen lång lista med poddar och bloggar här. Men en blogg som verkligen fångar det teoretiska perspektivet av FIRE är https://earlyretirementnow.com/

På YouTube och som podd finns Two sides of FI som mixar teori, filosofi och erfarenheter på ett ganska trevligt sätt.

11 gillningar

Skriver under på de två svenska som nämns ovan, läsvärda:
*Jag lämnar ekorrhjulet
*Ut ur ekorrhjulet

En annan klassiker med enkelt kom-igång:
*Växla ner (Karin Lilja)

3 gillningar

Happier than a Billionaire

2 gillningar