Praktiska erfarenheter efter att ni nått FIRE och startat uttagsfasen

Vet inte hur många ni är men det vore intressant att se hur det gått för er efter ni tagit hoppet ut ur ekorrhjulet.

Hur stor avkastning på ert kapital har ni? Fördelat på vilket sätt?

Hur mycket extra (om något) skjuter ni till på annat sätt. (Tjänstepension, sidoinkomster,…)

Hur stora utgifter har ni?

Går det ihop? Vad gör ni av ev överskott eller hur hanterar ni underskott?

Allt per månad efter skatt

2 gillningar

Det känns ändå som att FIRE har dykt upp mer på senaste tiden. Om du söker på ämnet, tänk på att också kolla på trådar med FI(RE)

T.ex.
https://rikatillsammans.se/forum/t/hur-ar-fi-re-i-praktiken/

1 gillning

Det är väl det ämnet som avhandlas här i princip dagligen :smiley: Finns hundratals trådar om det du frågar

1 gillning
2 gillningar

Blind as a bat är man tydligen :wink:

3 gillningar

Nu har jag ej riktigt gjort en “riktig” fire även om jag kan det om man vågar lita på 4 procentsregeln (vilket jag ej gör speciellt inte nu när jag är så pass ung)

Men jag har gjort en medveten paus från både studier och jobb för ett par år sedan och insåg att jag når som bäst när jag har en vardagssyssla där jag får utmana mig/komma ut o träffa folk.

Första två månaderna var helt okej sola/bada/fiska dagarna i ända men sen kom den där rastlösheten krypande och efter 6 månader var jag helt miserabel även om jag kunde göra vad jag ville om dagarna sluta tillslut med att jag helt slutade med det jag tyckte var roligt och bara blev passiv i vardage.

Började jobba igen och vipps så njuter jag helt plötsligt mer utav mig fritid.

I framtiden om jag nu gör en fire så har jag insett att jag måste ha lite mer bestämda mål med vad jag vill ha ut utav min fritid kanske börja vlogga när man ör ute och reser eller liknande men insett att jag gillar att producera/skapa saker som ger andra ett värde.

2 gillningar