Hej Alla.
Jag tänkte dela med mig av min egen resa som ett perspektiv till FIRE som jag ser många forum deltagare har som målbild. Jag är 49 år och började spara först två år sedan.
Jag tror alla vid något tillfälle drömt om att bli FI (Financial Independent), vinna en stor summa pengar / ärva av någon avlägsen släkting osv. och så också jag men som ung såg jag inte möjlighet till FI (och därför inte heller -RE Retire Early).
Får man inte ekonomisk kunskap med sig från sina föräldrar eller i skolan eller omgivning och inte har något intresse av det blir det svårt att agera fördelaktigt på sikt. Jag som ung såg inte målet (FI) som något jag kunde uppnå utan genom en plötslig oförutsedd händelse (lottvinst eller dylikt) vilket gjorde att jag helt enkelt inte strävade efter det.
Jag har levt större delen av mitt liv i level 1 (under 100 000 nettoförmögenhet) men spenderat som en level tre. Det har varit utlandsresor, nya motorcyklar, bilar osv. Så länge jag klarade av månadsbetalningen så hade jag råd (i mitt dåvarande jag), allt finansierades med lån och avbetalningar…jag levde ur hand i mun.
Jag vaknade ur denna dekadens för lite drygt sex år sedan då jag blev nekad att köpa en dator för 12 000 på avbetalning (på två år) trots en bruttolön på ca 50 000 kr. “Kreditkollen” från UC visade att jag trots en lön över snittet låg i samma kreditklass om folk med 1-3 anmärkningar hos KFM. Då började jag intressera mig för ekonomi och hittade RT forumet.
Till saken hör att jag även bytte jobb och lyckades få upp lönen ytterligare och har därefter börjat se möjligheten till FI (inte RE då min livsstil kräver mycket resurser då de flesta av mina intressen kostar pengar Skytte-Motorcyklar-Bilar och frugan gillar att resa), och eget boende.
Det tog mig två år att betala av alla lån och sluta handla på kredit, efter ytterligare två år har vi nu lite drygt 350 000 kr i kapital (läs kontantinsats). Vi sparar drygt 20 000 kr i månaden i dagsläget och ser därmed möjlighet till skaffa eget boende om ett år eller två.
Med nya förutsättningarna ser vi även att om inget oförutsett händer och vi fortsätter göra förnuftiga ekonomiska beslut kommer vi nå level fyra (FI) runt pensionsålder, vilket ger förutsättningar till en trevlig ålderdom och fortsatt liv.
RE har för mig aldrig varit en möjlighet eller mål, speciellt inte lean FIRE då min livsstil alltid varit resurskrävande. Jag trivs kanon med mitt nuvarande jobb och min karriär har sedan senaste bytet gått som tåget.
Jag hade definitivt tagit helt andra beslut i min ungdom om jag besuttit den ekonomiska kunskap och erfarenhet jag nu har. Det är aldrig för sent att förändra sitt liv ![]()