FIRE: Från startblocken till mållinjen

Är nyfiken på hur lång tid det tog för FIRE-entusiaster här att faktiskt få ihop er FIRE-ryggsäck och kunna ge er ut på egna äventyr bortanför det vanliga ekorrhjulet.

Vi vet alla att livet händer, sparkvot är viktigt och vad som helst kan hända, men hur gick det? Från att du bestämde dig att satsa på FIRE till att du gjorde exit, hur lång tid tog det? Gick det långsammare eller snabbare än du hade tänkt? Vad hade du inte tagit höjd för eller räknat med? Både bra och dåligt, är givetvis intressant att höra om.

God sed anbefaller, som vanligt.

Under senare hälften av 2023 bestämde jag mig för att nå FI. När en RE kunde eller skulle bli aktuell var högst oklart. Efter mycket Excel-judo blev det mer och mer tydligt hur det kunde se ut. Nu ca 2,5 år senare är jag nästan halvvägs till FIRE. Håller prognosen, då kommer jag troligen nått halva vägen redan i år.

Detta skrämmer mig lite, för jag hade i första läget räknat med att det skulle ta 14-15 år. Det kanske låter förmätet nu när det ser ut att bli på knappt halva tiden, om det håller i sig, men att det skulle gå så fort?

Innan FIRE-tankar ens existerade hos mig har jag alltid sparat och investerat i perioder. Och för att få någon känsla för startvärde, så hade jag ca 6% av FIRE-summan redan sparat/investerat. Här räknar jag inte med det som ligger låst i boende, då det inte är garanterat att jag får tillbaka dessa vid försäljning.

Så, hur såg din resa ut? Och hur lång tid tog den?

1 gillning

Om du hade 6% av summan och efter 2,5 år typ 50% så känns det som att en eller flera av nedan måste vara sant.

• Extremt hög sparkvot. Börjar man från 0 och sparar 70% av nettoinkomsten tar det nog i alla fall runt tio år så detta är inte den enda förklaringen.

• Extrem avkastning.

• Tänkta lägre utgifter vid FIRE än idag, vilket underlättar mycket. Detta är den förklaring som skulle funka i de flesta fall, givet att personen har väldigt hög inkomst.

2 gillningar

Absolut, började på ca 11%, nuvarande 55% och sista två åren kommer ligga på 76-78%. Onekligen god avkastning i vissa innehav, sant. Inte nödvändigtvis lägre utgifter, mer än första och andra året i FIRE, sedan mer normala nivåer.

…Nu var det förvisso inte detta som var syftet med tråden, utan mer att höra om andras erfarenheter och resor.

Vill du höra om andras resor skulle du nog få bättre respons om du var mer transparent. Just nu har du endast nämnt väldigt vagt att du helt otroligt nådde halva målet på 2.5 år, men ingen underliggande info på det. Med så pass lite information annat än “gick supersnabbt för mig” så blir väl den enda responsen du kan få är andra som också säger “gick också snabbt för mig” eller “mindre snabbt”. Inte mycket diskussionsunderlag utan konkreta siffror.

2 gillningar

För mig var det inte ett sparande utan hela yrkeslivet egentligen. Började på ett liten mjukvarubolag tidigt 2000-talet i samband med giftermål, första barnet och köpa hus. Företaget gick riktigt dåligt och de hade inte råd med min TJP och det byggdes upp en löneskuld. Bolaget lades ner kontrollerat och flyttades till ett nytt där jag erbjöds aktier mot att jag efterskänkte min löneskuld.

Jobbade vidare där i 20 år och bolaget gick från 6 anställda i Sverige till 800 i 23 länder.

När bolaget såldes 2024 så slutade jag jobba. FAT FIRE. Kort beskrivning men så gick det till. :fire::man_dancing::dollar_banknote:

1 gillning

Hade du tidigt tankar på FIRE? Eller när blev detta aktuellt? Tänker att om du menar att din FIRE-resa tog 20 år eller att det var ett beslut där och då för att du kunde?

Alla vi på sälj och de med aktier jobbade långsiktigt för att bolaget skulle någon gång gå på börsen eller bli sålt. Åren gick och 2012 sålde vi hälften till ett investmentbolag. Ganska lite pengar då men efter det började vi växa starkt och 2018 började det lukta försäljning eller börsen. Men det tog tid så 2024 blev det klart.

Att bli FIRE efter det var inte självklart men med ett halvårs betänketid plus att det visade sig att en 56-årig försäljningschef inte så lätt får nya jobb. Då bestämde jag mig att att fullfölja den affär jag jobbat för och då gick jag i FIRE.