Financial Independence (Delvis) Retire Deltid?

Jag har börjat fundera på en variant av FIRE som går ut på att målet är att lönearbeta färre dagar i veckan. Säg tre dagar lönarbete och två dagar oavlönat arbete (t.ex. ideellt, företagande, egentid). En viktig poäng i detta är att fortfarande ha en fot inne i det vanliga arbetslivet och socialförsäkringen. Dessutom kräver det mindre eget kapital och kan uppnås snabbare.

Hur ska en tänka när det gäller…

1. Allokering i uppbyggnadsfasen?
  2. Storlek på eget kapital när det är okej att gå ner i tid?
  3. Allokering i uttagsfasen?
  4. Uttagsregel? Gäller 4 procent?
2 gillningar

Behöver du ta ut om du går ner i tid? Alltså givet att du under uppbyggnadsfas sparar en viss summa i månaden. Om du går ner i tid, så kanske du bara minskar eller slutar spara.

3 gillningar

Följer med spänning tråden. Jag tänker spontant att man kan tillåta sig lite mer aggressiv placering (dvs större andel aktiefonder och färre räntor) och i övrigt följa 4%-regeln. Så, vill man ha ut 100k om året utöver lönen så borde 2,5M räcka.

Jag har f ö funderat i liknande banor men tvekar då den typen av arbete jag har redan skiftar mycket i tid och jag nog hade haft svårt att kapa ner det till 50-60%.

1 gillning

Vi gör detta stegvis med frun som jobbar heltid ett tag till och jag på 50% sedan ett par år.

Jag ser egentligen ingen skillnad alls mellan punkt 1-4 om man går ner i tid eller drar pluggen direkt. Samma beräkning och regler bara att man har ett inkomst kassaflöde under längre tid än om man drar pluggen direkt.

2 gillningar

Intressant tanke. Det skulle då vara så att målet är att täcka exempelvis periodiserad konsumtion och sällanköp med passiva inkomster och låta lönen finansiera månadsutgifter som räkningar och dagligvaror.

Spännande! Hur länge har ni sparat för att komma till den möjligheten?

Jag gör nåt liknande. Betänk att om du går ned in lön behöver du öka privat pensionsspar för att kompensera

Driv upp inkomsten och ner utgifterna så du kan leva på 60% av heltidslönen.

Klar!

Jo, precis. Utifrån situationen just nu tror jag 75 % för både mig och frun skulle fungera. Vi skulle ha 55 000 kr i nettoinkomst per månad vilket är görbart med lägre sparkvot.

4%-regeln är avpassad för att pengarna säkert skall att räcka i 30 år och baserar sig på värsta möjliga 30-årsperiod under 1900-talet. I genomsnitt kommer pengarna räcka betydligt längre än 30 år, men om du vill vara säker på att pengarna räcker under en längre period, eller om du tror att världsekonomin kommer att utvecklas långsammare i framtiden än under 1900-talet, kan du behöva minska uttaget. Detta oberoende av om pengarna används för att fylla upp till heltidslön eller om de är din enda inkomst.

2 gillningar

När jag sålde min verksamhet hamnade kapitalet (av skatteskäl) i ett holdingbolag. Därifrån lyfter jag en schablonutdelning varje år, som utgör min bas (i år ca 12 500 kr/mån efter skatt). Det gör att jag kan arbeta ca 50% med något jag tycker är kul och ändå ha en ”inkomst” ca 20-25 000 kr/mån netto, vilket funkar fint för mig. :slight_smile:

2 gillningar

Vi kom på det relativt sent i 35-40 års åldern när meningen med livet tanken slog oss på en långresa. Osäker på om ens FIRE fanns då :joy: Tror det var en Kyozaki bok ”Rich dad, poor dad” som satte ingång de grå.

Sådär en 15 år senare är vi i mål redan men valde att förlänga några år eftersom min fru fick ett spännande jobberbjudande. Det är dock sista versen helt säkert och ger oss både nya upplevelse och extra ekonomisk kudde, vilket känns bra i nuläget.

Det ska också tilläggas att målgången skjutits några gånger under tiden. Den livskvalité man tänker sig är nog vid 35-40 är inte alltid tillräcklig 10 år senare. Ursprungliga planen var på 10 år. Nu är vi på 15 pga målflyttning, medveten sådan. Plus några år till för att frugan ska vara nöjd, eftersom hon är ett antal år yngre.

Men jag tror det var ändå bra med en kanske lite snål plan / kapital mängd till att börja med för det såg ju möjligt ut. Om man lägger ribban för högt i början så kanske vi inte ens gett oss på resan. Det är väl ett tips till de som är tidigt i resan - sätt ett mål som känns bra, sen är det OK att justera upp den vid behov. Men såklart inte kontinuerligt för då blir det aldrig någon målgång utan man står där vid 65-70 och jobbar järnet fortfarande. Helt OK för de som vill men inte om man vill gå tidigare :slight_smile:

2 gillningar