Varför vill du nå ekonomisk frihet (FIRE)?

Många eftersträvar FIRE och bli fri från lönearbete men orsakerna är många. Av vilken anledning vill du nå FIRE?

Min anledning är att jag ogillar själva lönearbetet, dvs att min tid är styrd av min arbetsgivare. Jag har bara 24 timmar till godo per dygn, jag vill inte byta bort 9 av dessa mot pengar. Jag kan inte komma på något arbete som jag jag långsiktigt skulle gilla.

Vilken är din anledning?

4 gillningar

Jag delar din inställning. Jag vill tillbringa mitt liv på det sätt jag väljer och inte alls behöver tänka på ekonomi när jag väljer var jag jobbar, vilka timmar jag jobbar och vad jag gör med min tid i allmänhet. Realistiskt gillar jag verkligen mitt jobb och skulle förmodligen till och med fortsätta göra det. Jag vill bara att “behöva pengar” ska komma ur listan med överväganden.

Kort sagt: frihet.

Har själv inget emot att jobba - tvärtom har älskat det sedan jag började som 12-åring. 24 år snart…
Fast det skulle kännas ännu bättre att tidsnog kunna ordna att jag jobbar åt mig själv på nåt sätt…

Annars e oberoendet från staten oerhört lockande oxå. Den styrningen stör mig mer än vad min anställning hos AB Företag X gör…

Jag fick ditt svar på mejlen, där kunde jag läsa det fast du raderat det.
När man behöver inte jobba mer eller starta eget vid sidan om för att nå FIRE. Det räcker att du har en hög sparkvot under ett antal år. Det är inte så att jag ogillar arbete, det är ofriheten gällande min tid jag ogillar. Men jag undviker inte övertidstimmar, det är lättförtjänta extrapengar rakt in i frihetskassan.

Spenderade pengar kan man få tillbaka, spenderad tid är borta för alltid.

Flera anledningar, de största är trygghet och frihet. Trygghet i att jag aldrig behöver oroa mig för pengar och att jag klarar mig oavsätt vad som händer. Frihet att ha möjligheten att jobba med det jag älskar oavsätt hur mycket betalt det ger, friheten att kanske välja att inte jobba alls!

Pengar kan inte köpa lycka, men pengar kan köpa frihet och med den friheten kan man göra det som gör en lycklig.

2 gillningar

Vad tycker är du är så pass roligt idag att du tiden bara försvinner när du gör det och du får energi av det? :thinking:

1 gillning

Här är en relaterad tråd på ämnet:

Laga god mat och fotografera. Men skulle verkligen inte vilja jobba med något av det. Det ena är stressigt och dåliga arbetstider, det andra mycket dåligt betalt om du inte är i världseliten. Hitta nya intressen kan göra mig helt uppslukad. Rutinuppgifter dödar all min energi.

Min anledning är trygghet man kan bli av med jobbet vilket vi såg nu under pandemin, man kan drabbas av 40 40 40 blåsningen. Sen tänker jag att med dom valen jag gör idag så kan dom generationerna som kommer efter mig få ett enklare liv och inte oroa sig för pengar.

Du skriver att du gillar fotografering, men att det är dåligt betalt. Hepp, är du FIRE så kan du fotografera hur mycket du vill. Tjänar du en slant är det en bonus, annars har du så du klarar dig ändå <3

Japp, det är planen med min FIRE, att ta dagen som den kommer och göra det jag har lust med den dagen. men som lönearbete -aldrig!

Om det inte var stressigt och hade dåliga arbetstider och var välbetalt?

Utan stress, bra lön och bra arbetstider skulle jag kunna tänka mig byta jobb, men det är fortfarande någon som kräver att jag ska vara på en viss plats vissa tider. Med en anställning/egenföretagare förlorar man friheten över sin tid det går inte att komma runt. När man når FIRE så kan man göra vad man vill med sin tid oavsett om man får betalt för det eller inte.

En drivkraft jag kan tänka mig, som går djupare än att man inte vill behöva gå upp tidigt på morgonen, är att vissa grupper i praktiken haft yrkesförbud om de yppat sig offentligt. Richard Jomshof är ett exempel på detta. Oavsett var man står politiskt är det fel att ge sig på folks försörjningsmöjligheter, men tyvärr en alltför vanlig inställning i detta land.

Så rätten/möjligheten att uttrycka sig fritt tror jag kan vara en drivkraft.

Sveriges behandling av oliktänkande var visst för känsligt att diskutera, mitt inlägg blev anmält och bortplockat. Det är ett bevis i sig hur svårt det är att ha en avvikande åsikt.

3 gillningar

Nej, jag har inget mot oliktänkande eller olika åsikter. Tvärtom. Jag lät inlägget vara borttaget då formuleringen “fri jakt på …” inte tillförde något till diskussionen eller hade en tonalitet som jag önskar i forumet.

Både ja och nej. Jag upplever att många fastnar i fällan hur det ska se ut. Tittar jag på mitt eget liv eller många av mina kompisars liv så designade vi livet så vi ville ha det. Eller så här, många tänker så här:

• När jag är ekonomiskt fri så kommer jag ägna mig åt X

Det som jag förespråkar är att vända på det:

• Gör X redan idag och fundera på hur du kan få betalt för göra X och göra det på dina villkor

Det vill säga att fundera på 10 000 kr-frågan som lyder:

Hur kan jag gör X på sättet Y redan idag utan att först behöva bli ekonomiskt fri?

Det är en kluriga fråga, men knäcker man den så blir det ju inte avhängt på ekonomisk frihet. Då blir ekonomisk frihet ett resultat och inte ett mål.

Jag läste din kommentar igår och har gått och grunnat på det. Nu kom jag på att jag redan gjort det. Mitt stora datorintresse gav mig jobb som IT-ansvarig. Nu har jag jobbat med det i 17år och flera delar av jobbet är jag riktigt trött på. Jag tror inte att man bör hitta en inkomst av sådant man tycker är roligt. När man tjänar sitt levebröd på det skojiga så har det blivit ett tvång och då är man på ruta ett igen.

Vilken inställning man har ska man nog inte förringa heller…

Försöker man se möjligheter istället för att med lykta leta efter problem så är man på god väg. Apropå vad Jan säger om att göra något man gillar och få betalt för det.

Jag håller verkligen inte med. Kolla gärna den här tråden där jag bröt ut vår konversation. Tack för att du kastar ljus på det, för jag har själv varit där och möter ofta den invändningen.

@Traegern - håller helt med. Det är mycket mer en personlig utvecklingsresa än det är en ekonomisk resa.