Håller med, ser verkligen fram emot Housels kommande bok Art of spending. Förhoppningsvis adderar den lite nya grejer. Det blir ju ofta lite av en ekokammare när någon får fatt i en bra idé så har man läst Happy Money, Die With Zero och Psychology of Money har man sannolikt läst samma fynd tre gånger
Repetition är dock aldrig fel, Housel är i min mening bäst på att skriva dock.
Ja då tänker jag att du byter ut någon av dem till Vicki Robins bok, då får vi dessutom bonusen att vi inte har en all-male panel. ![]()
Agree! Sätt in pengarna i indexfonder, låt de ligga och läs romaner!
På köpet vidgade vyer och större kunskap om världen i stort.
Jag skulle vilja påstå att Rich dad… till och med är skadlig. När jag började fundera på privatekonomi efter it-bubblan och ännu en crash några år senare så tittade jag på boken då den var en storsäljare. Fick då känslan av att om detta är den bästa i privatekonomigenren så är det en bondfångarbransch. Fördröjde mig i flera år tills jag av en slump fick den tunna “Så här blir du miljonär i hängmattan” på en mässa.
Haha, ja det måste jag hålla med om. Den boken är riktigt oläsbar, full av uppenbart påhittade historier som han försöker pusha som riktiga. Jag tror jag kom en fjärdedel och började undra vad är det här för nån tomte, började läsa på om författaren och vad som skrivs om honom utanför “bubblan” är inte smickrande direkt.
En rätt så passande beskrivning av boken gör YNAB, ett företag som verkligen gör guld i att utbilda i hur man är ekonomiskt ansvarstagande.
Inledningen på videon säger allt ![]()
It sold 32 million copies. It spent six years on the New York Times bestseller list. And guys, this is the worst freaking book I’ve ever read. I’m not being dramatic. I lost sleep over this book.
Jag har hellre en lista med fyra böcker än en lista med fem där Rich Dad är med …
Kanske “Antifragile” av Taleb, eller någon av hans andra böcker, de överlappar lite i innehåll då alla har att göra med slumpmässighet och beslutsfattande under ofullständig information. Man måste klara sig genom den skavande stilen, men gör man det så finns det mycket att fundera på.
Jag gillade även “Raising Your Money-Savvy Family For Next Generation Financial Independence” om barn, pengar och FIRE. Författaren är en medlem i MrMoneyMustache-forumet.
Jag skulle vilja dra det då långt att säga en lista där den författaren är med, pga hur personers situation verkar utnyttjas till att suga åt sig pengar genom dyra seminarier som säljs under tveksamma former.
Hamnade i något slags “råtthål” följande berättelse efter berättelser när jag läste på om författaren för ett par år sedan (det är väldigt viktigt att göra när man läser en bok som kan inflytande på sitt liv är att veta vem är det som skriver).
Inte bara denna författare, i stort sett alla finansgurus i USA ska man passa sig köpa något av.
Några känslosamma beskrivningar här.
Det gör det ännu mer intressant då rikatillsammans haft ett par väldigt positiva avsnitt om boken…
Det är det många som gör. Och lika många kritiserar. Vilket är bra, man behöver en sida av båda för att kunna göra avvägda val. Jag vet då vart jag står, och frågar man AI (Gemeni) “There is a lot written about Robert Kioyosaki. Does it lean towards a respected writer or a grifter?” att göra ev avvägning får man en rätt så bra genomgång som stämmer med vad jag själv kommit fram till. Rekommenderas starkt att pröva. Klistrar inte in här, man får researcha själv.
Har läst “Boken om Q” av / om Mats Qvibergs liv. Denna bok är riktigt bra. Otroliga anekdoter från svensk börs. Qviberg hade varit härlig som poddgäst @janbolmeson, om han hade ställt upp. Kanske utifrån temat bolagsägande och styrelsearbete.