Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Köp den bil du vill ha! Nya bilar är dyrt, själv köper jag oftast mina premiumbilar efter 6-12 månader där den största värdeminskningen finns, sen byter jag efter 1-2 år igen för att hålla kostnaden rimlig. Jag ser ett nöje i att köra i fina bilar och är beredd att ta kostnaden för detta.
Många i forumet verkar varit väldigt duktiga på att spara och kan nu titulera sig miljonärer i tillgångar men glömmer bort att den viktigaste valutan; tid håller på att rinna ifrån dem. Ställ dig frågan varje morgon, om jag skulle få reda på att jag dör idag, hade jag gjort samma val om jag fått leva om? Så försöker i alla fall jag leva. Jag köper bara det jag vill ha, ofta den absolut dyraste av allt men då vet jag att jag inte behöver byta och kommer inte bli besviken. Det är ofta förhållandevis ekonomiskt över tid då min konsumtion har ett andrahandsvärde och väldigt hållbart. Kör hårt och köp det du vill ha! :slight_smile:

6 gillningar

Ja, det känns lite vanskligt att räkna per hushåll-för min del iaf. Men vad jag förstår så utgår den här rikedomstrappan från en amerikansk förlaga, och då kanske det ser annorlunda ut, då kanske pensioner mm delas upp vid ev separation? Även om jag ser min man som mitt livs kärlek så vet jag av erfarenhet att det kan jag inte planera min framtida ekonomi utefter.

Man vet inte hur det ser ut om 10, 15 eller 20 år. Det behöver ju inte vara separation, någon av oss kan ju lika gärna råka gå bort i förtid. Jag planerar fortfarande ekonomin som om jag potentiellt skulle kunna leva själv om x antal år. Dock är jag mer avslappnad, och vi bor tex bättre än vad jag hade tillåtit mig själv att göra om jag hade varit singel.

När vi byggde vårt hus så lät jag bygget “svälja” hela mitt (och hans insparade) kapital som jag tjänat in på bostadskarriären-vi behöll endast några månaders buffert vid sidan av som likvida medel, och byggde sedan upp bufferten till önskad storlek igen (ett års utgifter på sparkonto, plus en buffert för huset).

Men visst-jag tuggade på naglarna ett tag och tyckte det var jobbigt att inte ha mer tillgängligt-vad hade hänt om jag bitit av en tand och jag hade behövt mer pengar än så? Så njae, jag ser mig nog som en 3:a, trots att vi tillsammans är en 4:a. Dock känner jag ju igen mig i de beskrivna beteendena för varje nivå, hur man steg för steg slutar titta på kampanjpriser, eller inte längre bryr sig vad maten kostar på restaurang.

Själva resefriheten har jag på sätt och vis redan haft i många år då man-lite felaktigt kan man tycka-har levt loppan genom att jobba mycket övertid och rest och ägnat mig åt min hobby istället för att investera. Jag har gjort bostadskarriär och sett det som en del av min framtida pensionsförsäkring för att kunna ha guldkant när jag blir äldre. Har även amorterat mer än vad jag behövt på de bolån jag haft, då jag sett det som ett sparande inför ålderns höst.

Alldeles för sent i livet har jag insett hur mycket ränta på ränta-eller ännu hellre investering på börsen-hade kunnat göra. Istället för at spara x antal tusen i månaden (genom att amortera) fram tills min pension, så hade jag kunnat investera lite mer aggressivt-och sen inte behövt spara mer öht.

Men för mig har börsen känts som en gambling med pengar jag inte tyckt mig ha råd med. Inte när jag levat själv iaf. När jag amorterat och lagt undan pengar istället för att “gambla” så resonerade jag som så att jag iaf vet vad jag har, istället för att chansa på vad jag får. Tänk om jag istället hade investerat det jag rest upp för-då hade jag varit “färdig” idag :see_no_evil:

Men å andra sidan har jag levt ett underbart liv där jag skulle kunna bli allvarligt sjuk och ändå vara oerhört nöjd med allt jag har fått uppleva och inte ha världens längsta bucket list att beta av. Så det är väl också en mer avslappnad attityd till pengar jag har nu när jag är gift, att jag faktiskt vågar investera nu, och inte bry mig nämnvärt tex när det dalade efter Trumps tull-dillerier.

Det vette fasen om jag hade känt mig så obekymrad som jag ändå varit-om jag inte varit på nivå 4 tillsammans med min man. När jag är själv så är jag inte lika riskbenägen-och det inser jag ju att jag förlorat på i långa loppet.

3 gillningar

Just det där med hävstång är spännande och en påminnelse om att inte bara fundera på hur man ska spendera mer passande för sin nivå utan också hur man tar sig vidare. Om man nu vill det, förstås. Som jag skrivit tidigare tycker jag inte man ska sluta investera bara för att man nått en viss nivå. Konsten är att hitta sin egen jämvikt i att leva gott och fortsätta med det man ändå tycker är kul, nämligen “hantverket pengar”, som du kallar det @janbolmeson.

2 gillningar

Även pensionskapital måste i så fall beräknas på samma sätt. Det beskattas också vid uttag, förmodligen t o m högre än vinsten på kapital i företag. Som flera redan skrivit ger det ingen mening att vara alltför detaljerad. Trappstegen är för din egen räkning, ingen annans. Om det känns bättre, var lite defensiv i din kalkyl om du står på gränsen till en ny nivå.

2 gillningar

Gissar att det är en 964 så du har nog rätt att den kan ses som investering. Shoppar lite själv efter en 997 (förmodligen 997.2 S / 4S) då jag tror de inte kommer att tappa i värde framöver om man hittar ett bra ex. Alternativt är nog 718 GTS 4.0 ett bra köp med eftersom det är sista Boxster/Cayman modellen med förbränningsmotor och dessutom en ren sugmotor istället för turbo som moderna 911or.

1 gillning

Ni på nivå 4 som inte strävar efter nivå 5. Hur har ni era tillgängliga (dvs ej pension eller värde i huset) pengar investerade?

Allt i en globalfond på ISK? Räntor buffert?

Jag är nivå 4 på pappret på grund av högt värde på lågbelånat hus. Mitt ”fria” kapital är enligt nedan:

2,5 MSEK på Isk fördelat 80-20 global / Sverige indexfond. Ca 100k på sparkonto (buffert). Jag tänker mig samma fördelning även om det skulle vara 10 MSEK.

Hälften i sparkonton och obligationer, hälften i investeringar motsvarande en global indexfond med lite home bias. Behöver inte krångla till det. Husen är obelånade.

1 gillning

Föga förvånande. Lysa och Opti. :slight_smile:

Ungefär hälften i form av buffert och målsparande på sparkonton. Andra hälften Lysa.

Tack för din generösa delning @MariaF, men jag kan inte sluta tänka att när jag läser så ser det ju ändå ut som att du har följt faserna ganska väl och att trappan stämmer ganska bra ändå? Eller? :see_no_evil:

1 gillning

Jag gillar att se det lite större perspektivet för att få överblick, i nedan cirkel är allt med utom statlig pension och tjänstepension:

Följande ligger i en stor ISK med belåningsavtal

• Aktier Sverige, både lite gamla investmentsbolagsaktier jag ägt i +20 år samt någon Sverige indexfond
  • Aktier Globalt, i stort 100% indexfonder med något undantag
  • Räntefonder
  • Guld
  • En del av de alternativa investeringarna, råvaror, mest på lek

Hus består av en villa och en lägenhet, belånat till 50% respektive 60%

Företaget jag jobbar i och äger en aktiepost i.

I den alternativa delen ligger lite som inte fick plats i dom andra delarna, slaskposten…

Anledningen till att jag inte använder Lysa och Opti är att de inte går att belåna, om de inte ändrat på senare tid. Just nu är min ISK helt obelånad. Av hela cirkeln ovan så är ca 13% lån. Vilket jag inte ligger sömlös över.

Men om stjärnorna står rätt så kommer jag köpa en sommarstuga inom någon vecka, något som jag inte visste om för 10 dagar sedan. Tänker använda belåningsavtalet på ISK för att finansiera den. Enkelt slipper att blanda in bankerna på kort sikt, kanske jag i framtiden gör om finansieringen för att utnyttja befintliga pantbrev.

2 gillningar

Tack för en intressant diskussion. Appropå hur tillgångarna är allokerade så använder jag mig av följande Excel-bild för att spåra allokeringens utveckling för vårat hushåll över tid.

I detta fall räknar vi bara tjänstepensionen. Hade jag utgått från RT-modellen som inkluderar all pension så blir graferna annorlunda såklart.

Vi jobbar på att öka vårt sparande till “mutual funds”, framförallt globalfonder med inslag av homebias. Vi har även ett nystartat bolag i hushållet, så “business intrests” lär öka under året.

Givet RT-definitionen av nivå 4 så kom vi dit som hushåll ca 2020 då vi var ca 42 år.

Hoppas någon blir inspirerad av sättet att spåra allokeringen :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Allt i 100% aktier på Lysa. Precis slutat månadsspara. Vet inte om det är skäligt och rimligt. Känner mig lite vilsen i vad som är optimalt upplägg.

Spenderar en del på resor och hobbys, särskilt sommartid, vintertid, vår och höst.

Funderar på ett kreditkort som någon slags buffert. Men vad är ett rimligt kreditkort för någon i nivå 4? Eller kanske istället ett sparkonto med 2% ränta för att känna mig lite rikare och friare. Känner mig lite låst av att allt sitter på Lysa.

Har ett av företagens kassa som buffert då jag vid starten lånade in allt startkapital på några hundringar. Det går att plocka plocka tillbaka små nuggets av det emellanåt.

Mycket som var klart har blivit oklart. Försöker hitta hur jag ska förhålla mig till nettoförmögenheten för att krama ut så mycket som möjligt ur livet.

Min bild av det här är att folk som köper bil för att hävda sig i grannskapet har den dyra bilen på uppfarten, medan de som har kul bilar för att de gillar bilar har bilarna i garaget å transportmedlet på uppfarten.

4 gillningar

Undrar om det inte finns för många. Det lär i a f dröja lääänge innan de vänder och går uppåt igen. GT4RS skulle jag mer trott på, men hört från en bekant att det fanns/finns lediga slot:ar fortfarande. Märks lite att pengar inte längre är gratis.

1 gillning

GT4 RS har nog överraskat en del som förväntade sig feta vinster på att sälja vidare. Ligger en rejäl hög på Blocket runt 1,7-1,8M och de ser inte ut att röra på sig. Pratade en del med lokala handlaren och han sade att priserna på Porsche generellt gått nedåt senaste året. Brukade även vara lättare att sälja via export tidigare men med en starkare krona har även den marknaden försvagats.

I längden tror jag på GTS 4.0 som sagt, så många ser man inte på vägarna eller hos handlarna. På sikt (10+ år) tror jag den kommer att ses som en riktig klassiker.

Lite utanför ämnet, men sådant kan ju lösas via t.ex. livförsäkringar.

3 gillningar

Jag har också varit vilsen i mitt upplägg. Tänker mycket på nutid vs. framtid och hur jag ska gasa och bromsa med sparande vs lån och avsättningar till tjänstepension.

Skulle jag belåna upp huset till 50%, ta ut 4% årligen av investerat kapital, sluta löneväxla och sluta månadsspara skulle jag kunna sluta lönearbeta. Bara att den teoretiska möjligheten finns ger ett lugn.

Jag ser 5 stora områden där man kan lägga pengar. Beroende på smak och tycke får man som låg nivå 4 prioritera.

• Primär bostad
  • Sekundär bostad (sommarstuga/fjällstuga/lägenhet utomlands)
  • Semester
  • Nöjen/fritid/hobby
  • Bil

Jag känner mig också låst då jag har allt i en globalfond. Tror jag antingen ska byta till en utdelande fond alternativt sätta upp några regler för mig själv gällande uttag. Jag har vid ett par tillfällen gjort uttag för några större semesterresor.

1 gillning

Varför är du låst av detta ?
Det är bara att sälja av lite när du har behov av likvida medel.

1 gillning

Japp, det är bara att sälja. 100% så är det en mental låsning.

2 gillningar