Flyger du och din familj Jan?

:clap:

Har du avstått från att flyga för klimatets skull?

Vad gäller kosten så kan jag bara råda alla att prova en köttfri vecka, dvs. mer eller mindre en vegansk vecka. Det finns så många bra alternativ nu, mycket enklare att vara vegan än för 10 år sen. Har man testat och utmanat sig en vecka ser man att det varken är svårt eller mindre gott. Det finns otaliga böcker med gröna recept för att inte tala om hur mycket man hittar på nätet. Och det behöver inte vara allt eller inget i början, man kan förändra lite åt gången och på lång sikt blir det en stor förändring. :slight_smile:

Jag? Absolut! Dessutom har jag påverkat på jobbet, så det är många fler än mina egna som inte blivit av. Vegetariskt och veganskt lagar jag ofta själv och slänger aldrig mat etc. Men det är en bredare fråga som redan varit uppe här på RT förr. :slight_smile:

Var det till @nhb så får han svara för sig och sin kokboksångest. :wink:

1 gillning

Oklart om jag har fatt i rätt tråd här i diskussionen😌 men de miljövänliga resealternativen måste bli billigare. Idag är det billigare för en tonårsfamilj att ta Ryan air till södra Europa än vad det är att åka tåg mellan svenska storstäder. Tåg är jättedyrt om man inte bokar månader i förväg. Vill man ta tåget ut i Europa kräver det flera timmars planering plus väldigt mycket dyrare än flyget. För att inte tala om vad det kostar att bara åka båt över till Gotland, om man nu ser inhemsk turism som ett bra alternativ.

Alternativet till att flyga kan inte vara att stanna på kammaren resten av livet. Det behöver funka praktiskt och ekonomiskt att ta sig runt. Inte minst för oss som har lite utspridda familjemedlemmar.

4 gillningar

Kokboksångest :-). Jag äter i princip inget rött kött, det är för tung mat för mig. Men jag äter kyckling (sannolikt massproducerad), fisk (sannolikt odlad), grönsaker (sannolikt monokultur och kanske besprutad.

Föredrar lokal produktion.

1 gillning

Det låter som att man lägger allt ansvar på andra, att människor inte skulle vara kapabla att fatta egna beslut, utan det är utbudet som styr våra handlingar, och så länge det inte finns bättre utbud så är det ok att skita i det, för det är utbudet som måste förändras först. Tycker att ett sådant resonemang är bakvänt. Någon som förstår vad jag menar? :slight_smile:

Vi kan inte hela tiden rättfärdiga ett beteende som vi vet skadar klimatet ännu mer med att peka på andra hela tiden: Kina, Ryssland, Emiratländerna, för billiga flygbiljetter, för dyra tågresor etc. Visst måste det till en systemförändring etc. och politikerna i hela världen måste ta tag i det här globalt osv. Jag håller helt med om det, men att hela tiden skylla på andra och därmed ursäkta sitt eget beteende och inte ta något ansvar alls är sorgligt.

Att ingen känner något personligt ansvar har lett oss till den punkt vi nått idag och av samma anledning fortsätter vi i samma riktning trots upprepade varningar - både av forskare världen över och av klimathändelserna som äger rum oftare och oftare.

I just det här fallet är det så. Man kan inte välja ett billigt tåg istället för flyg om det inte finns något billigt tåg.

Jag gillar att åka tåg men tycker att det kostar för mycket jämfört med flyget. Man måste också ha mera tid men det är väl en prioriteringsfråga.

Jag tror mer på att förändra den logistiska kedjan så att vårat sätt att leva blir mer klimatvänligt än att byta sättet att leva på. Då krävs förståss en bra energipolitik, företagsvänlig och hushållsvänlig politik.

Vi har inga barn och slänger väldigt lite mat.

Flyga mindre för klimatets skull är inget jag har planerat att göra men kan absolut tänka mig att åka tåg till t.ex. London eller Barcelona om det blir billigare och mindre krångligt.

Du bygger det hela mycket på att vi ska lösa frågan med hjälp av moralisk uppryckning. Det är en dålig drivkraft, bättre att det finns en ordning där det är lätt och ekonomiskt att göra rätt, om man vill få många att ändra sig snabbt. Är övertygad om att folk skulle ändra sig på ett ögonblick om alternativet är tillräckligt bra.

6 gillningar

Klart man borde försöka bättra sig gällande resor, men det finns fler saker man kan göra.
Tänk om vi alla minskade vår konsumtion med 1%. Det hade besparat oss många transporter och CO2 utsläpp i alla led: råvaror, förädling, produktion och köra till butik och handla etc. plus alla transporter associerade till alla led.

Måste du byta ut pryl X redan nu eller kan du vänta Y dagar?
Allt vi äger, äter, bor i, går på, åker i etc. har skapats någon annanstans och transporterats. Finns mycket att spara där …

1 gillning

Siffrorna var innan pandemin så gissar att affärsfolk och politikers resor har minskat och förhoppningsvis även i framtiden

1 gillning

Det blir ändring först när “Fan” själv knackar på dörren och då är det för sent.
Skrivet med sorg i hjärtat.

4 gillningar

Tyvärr tror jag detta med.

Lika bra att skattepengar läggs på att klara klimatförändringarna (skyddsvallar, matförsörjning, byggregler, energiförsöjning etc) än att tro att man ska hinna undvika dem, att hela Världen och främst de stora länderna ska göra något i tid.

Ingen verkar tro på domedagsscenarion ändå. Vissa är klimatförnekare andra hävdar att de inte är det men gör inget ändå.

Politiker gör inget, medborgare gör inget.

Hade folk verkligen trott på det så hade de lagt all vaken tid på att lösa det.

2 gillningar

Intressant ämne. Jag tror att så länge det är tillåtet att flyga, köra bil så kommer det fortsätta. Om vi verkligen ville och förstod konsekvenserna av klimatförändringar skulle kanske göra något åt det. Säker är jag inte då vi är otroligt korkade för att vara så intelligenta. :hugs: Se bara nu, när det är energikris. Vi eldar olja och kol för fulla muggar. Inget får rubba ekonomin som bara kan växa om vi fyller på med mer energi!

Största problemet är att vi är för många. Vi skulle behöva gå ner på ca 3 miljarder människor för att bättre hushålla med resurserna. Men det vill vi inte får då kommer alla i detta forum få sämre utdelning på sina indexfonder.

Själv reser jag sällan. Tappat intresset, har rest en hel del globala resor och gör det ibland med jobbet som finns i alla världsdelar. Skulle jag kunna låta bli att flyga något mer? Absolut. Har egentligen 1 resa privat kvar att göra men jag kan vara utan. Priserna bör dock höjas. Betalade som lägst 2700:- kr tur till Los Angeles för några år sen. Rika har och kommer dock alltid slita mer på planeten.

Däremot har jag en dieselbil(euro 6) som jag drar land och rike runt för att fiska med(drar båt så elbil inte aktuellt). Ca 2000 mil per år. Kör aldrig på vardagar då jag jobbar hemma. Skulle jag klara mig utan det? Absolut men då jag är otroligt enkelspårig, jobbar, umgås med barnen, tränar, fiskar så skulle det vara tråkigt. Byta till något annat, visst men bergsbestigning kan jag heller inte göra hemma.

En av de bästa böcker jag läst är Gratis lunchen av Therese Uddenfeldt. Inget för den som lätt blir deprimerad. Men en slutsats är att vi måste acceptera att allt har ett slut.

Fråga till trådskaparen. Investerar du efter dina principer också? Handlar du bara med miljövänliga aktier/fonder?

1 gillning

Det är nog några decennier bort…

1 gillning

Att det ska bli billigare och mindre krångligt än idag ligger inte långt bort. Däremot att det ska bli billigare och mindre krångligt än att flyga framstår som en mer utopisk idé.

1 gillning

Japp, det gör jag.

Inget behov att bli otrevlig och kalla mig saker. Jag har inte förolämpat dig.

Ja, lägg därtill att tågen inte ska drivas av fossil energi så tar det sin tid.

Hur energimixen i olika länder ser ut är en separat fråga. Iom att vi nu har mycket av vindkraft med mera kommer den också att variera mellan olika dagar. Att åka tåg i ett land med en del kolkraft i nätet är fortfarande en betydligt bättre idé än att flyga.