Flytt ITPK & ITP2 Tjänstepension - temporärt i räntor?

Är 53 år och har först nu själv börjat sätta mig in i mitt pensionssparande där allt valbart ligger som fonder under ITP2. Upptäcker att gamla råd från MaxM inte gått speciellt bra och har bla höga fondavgifter. De ligger tyvärr också hos SEB som dessutom har höga förvaltningsavgifter. Alla har efterlevandeskydd.

Merparten, ca 1M ligger i NAVIGERA TILLVÄXT 1 (1,75%) och planerar ändra till minst 80% global indexfond.

Efter att under några veckor ha lusläst här på forumet och de källor som rekommenderas planerar jag att flytta IPTK (Collectum) till SPP samt se om jag kan få loss mina tjänstepensioner till Avanza (eller annan lämplig bank som fd arbetsgivaren går med på).

Men förstått att flytten av IPTK kan ta några månader och TP kan ta ännu längre om arbetsgivaren krånglar. Känns lite osäkert att göra nytt fondval före flytt innan jag vet vart jag skall flytta dem, men vill inte heller ligga kvar med Navigera Tillväxt.

Undrar därför om det kan vara smart att temporärt flytta över allt kapital i en kort räntefond tills flyttarna gått igenom? Hur skulle ni gjort?

PS. Mitt första egna ämne, hoppas jag inte missat att exakt samma svar redan besvarats tidigare. Ber isf om ursäkt.

Ingen som har något tips här hur man bör tänka?

Jag hade gärna valt att omgående flytta över till “SEB Global Indexnära C USD - Lux” men de verkar ta ut 2% om man sedan flyttar igen inom 6 månader. “Länsförsäkringar Global Indexnära” finns inte som val för pensionsfonderna. Blir det SPP så ligger väl deras “SPP Aktiefond Global A SEK” bäst till.

En fördel med att ligga kvar med Navigera är väl att även den styrs till stor del av USD/EUR så om SEK försvagas är värdet stabilare när sen bytet till Global fond går igenom. Är det rätt tänkt?

Ta och läs vad de rekommenderar på länken. Det är standardsvaret på dessa forum :slight_smile: .

1 gillning

Trodde det var uppenbart att jag redan läst deras råd vilket är SPP samt även deras globalfond :wink:

Jag kanske är blind men jag hittar inget ang min frågeställning varken där eller i många av andra bloggar och inlägg som jag läst.

Det handlar ju bara om perioden från nu direkt tills att bytet till tex SPP sker. En period som är minst 2 månader och kanske upp till 6 månader.

Bra frågor tycker jag, och ledsen att höra att även du suttit med dyra MaxM fonder och andra höga avgifter. Jag har gjort detsamma. Tyvärr. Men det går att råda bot på :slight_smile:

ITPK flytt inom Collectum brukar som du säger ta 1.5-3 mån. Historiskt sett har jag lagt över det i kortaste räntefonden före flytt. Mest för att jag inte vill ha några överraskningar. Jag tar tiden ur marknaden på god sömn kontot. Jag har väl inte heller så mycket förtroende för försäkringsbolag/banker och vill minimera risken att flytten råkar få en dålig kurs precis dagen försäljningen ska ske. Det är nog inte helt rationellt men jag har lite dåliga erfarenheter där jag inte kunnat räkna ut hur de fått ihop försäljningen med NAV kurserna. Som sagt inte helt rationellt :slight_smile:

Antar att din andra TP är en så kallad 10-taggare som vi i vår ålder blev lätta byten för “rångivarna” när de fick springa runt på företagen och sälja in “gratis” rådgivning på 00 talet utan att berätta hur dyra lösningarna var.

Ev flytt av denna är lite knivigare. Om den är tagen / startad före den 1 juli 2007 så är den tyvärr inte flyttbar. Enda man kan göra är att välja bästa (minst dåliga) fonderna och leva med avgifterna.

Om den är startad därefter så är det precis som du säger upp till fd. arbetsgivaren att skriva under. Du kan alltid prova med Avanza. Du ger dem underlag och de skickar in till arbetsgivaren. I mitt fall blev det ett rungande avslag. Skylde på något om spårbarhet.

Därefter provade jag lite andra högoddsare, mest för att vara lite jobbig och försöka tvinga fram en lösning. Rent legalt har man rätt att ta in TP i en IPS som fd. anställd eller till sitt egna AB (om man kör eget). Fd. arbetsgivaren är därefter inte ansvarig längre så man kan inte komma och säga att det blivit fel inbetalningar eller något. Det blev ändå avslag med någon typ av “nej, nej sånt gör inte vi”.

Men då kom de med en annan lösning, som kan vara aktuell om din fd. arbetsgivare fortfarande finns och är aktiv. De gick med på att flytta TPn till deras nya TP avtal hos samma rådgivare, men med fler/billigare fonder och 0% i kapital avgift. Flyttavgiften blev ju enligt lag kapad till max 600 kr så det var ju ok.

Det förenklar att du har efterlevandeskydd. Det hade inte jag och då krävdes i ena fallet en hälsodeklaration (typ 10 sidor) och i andra fallet en läkarundersökning, blodprov mm, eftersom jag tagit del av arvsvinster. Men det gick tillslut.

Så ge inte upp! Jag höll på i runt 1.5 år. ITPKn var det lätta :slight_smile: Lycka till!

Tack för att du delar med dig! Stämmer ang. Navigera-fonderna, antar att vi är lite väl många som varit för oinsatta för att förstå hur dåliga de är. Känner mig helt blåst av MaxM som hävdade att de var helt oberoende…

Korrekt att TP är 10-taggare. Haft kontakt med fd arbetsgivaren idag och det har tydligen ur deras perspektiv, tidigare inte varit några problem med flytt till tex Avanza. Var mycket skönt att höra!

TP är startad före 2007 men kommer ju en ny lag from 1 juli som gör att allt kapital skall kunna flyttas. Får se om flytten därför får delas upp i två steg eller om banken chockar och släpper allt på en gång (inte troligt…)

Kan fortfarande inte bestämma mig gällande vad jag ändrar de dyra Navigera till före flytten.

Gjorde det enkelt, ändrade alla till antingen SEB Global Indexnära eller SEB Global Aktiefond, beroende på vad som var valbart.

Resonerade helt enkelt att de ju ändå skall ändras till Global indexfond efter flytt och då bättre ha dem i sådan fond under flytttiden vilket borde minimera risken för värdeändring i vid sälj/köp.

2 gillningar

Ångrar att jag inte “parkerade” en del av totala beloppet i korträntefond som handlas i USD. Enda “billiga” indexfonden som jag idag kan välja på hos SEB är “SEB Global Indexnära C USD - Lux” och den följer givetvis med ner när marknaden tappar kraft.

Vill man däremot inte följa med i marknadsnedgången känns det som ett vettigt alternativ att flytta över en del av kapitalet till korträntefond och då blir det stor skillnad om man väljer en med USD eller SEK. “SEB Korträntefond C USD - Lux” ligger ganska stabilt mot dollarn ser det ut som och verkar vara intressant alternativ.

Nedan är från Morningstar och väljer man att visa diagrammet i USD och jämföra mot räntefond med SEK och SEBs globala indexfond så borde den vara ett bra val att parkera en del kapital och sedan köpa tillbaka globala indexfonden när den fortsätter att gå ner.

Verkar detta resonemang rimligt?

Källa: Fonder, Börshandlade fonder, Aktier, Marknader, Portföljhanteraren | Morningstar Sverige