Har under en tid bott i UK och har där ett UK ISA konto som jag har aktier i. Jag försöker forska i vad som är bäst att göra nu när jag har flyttat hem till Sverige och är skatteskyldig i Sverige igen. Är det någon som har erfarenhet/konskap av detta?
Alternativ ett är att ha kvar aktierna i UK och riskera att bli dubbelbeskattad, Alternativ två är att flytta aktierna till ett Svenskt konto men antar att det kan bli lite rörigt skattemässigt också?
Flyttar du tillbaka till Sverige permanent? Då skulle jag försöka flytta aktierna till Sverige bara för att slippa framtida trassel. Om det är börsnoterat kanske enklast att sälja och föra över pengarna, för att sedan köpa på ett konto i Sverige. Men det kanske är dåligt pga skatt?
Följer tråden med intresse, och har försökt nå Skatteverket flera gånger med samma fråga men utan att få tydligt svar.
Det verkar inte vara något problem att behålla pengarna på ett ISA för UK’s räkning, men för att vara säker på att kunna plocka ut dem skattefritt behöver man bo i Storbritannien när detta görs - annars beror skattesatsen på ditt nya hemlands skatteavtal med Storbritannien. Så har åtminstone jag förstått det. Om Sverige ansett att pengarna redan är skattade vid uttag, om det schablonbeskattas eller beskattas som vanlig kapitalvinst är oklart.
Hej båda,
Jag sitter nu i samma sits som ni gjorde - Har ni möjlighet att ge någon update på hur ni gjorde?
Det är OK från UKs perspektiv att ha kvar ISA skattefritt men jag är orolig över att Sverige kommer vilja att de beskattas i Sverige när man väl säljer av dem och tar in pengarna i Sverige.