Investera om man bor i England

Skriver här med förhoppning att någon kanske är i min sits vilken är lite unik.
Jag bor i London sedan 25 år tillbaka har min familj och karriär här.

Är det någon här som har investerat i aktier i UK som faktiskt bor här.

I Sverige har jag många aktier och fonder som ger utdelning. Den utdelningen går in på ett transaktions konto istället för tillbakka till fonden eftersom banken har sagt till mig i flera år att jag kanske inte får ha kvar mina fondkonton eftersom jag bor utomlands.

Mina barn har ärvt en hel del pengar från sina morföräldrar som nu bara sitter på ett konto. De var gamla Handelsbanken aktier som deras mormor haft sedan 30 talet. Tyvärr fick de inte behålla aktierna utan vi var tvungna att sälja av dem och ta pengarna istället.
Nu undrar jag vad jag ska göra av deras pengar. Föra över hit och investera i aktier till dem. Köpa guld eller krypto…vet ej alls.

Tacksam för råd.

x

Det har ju ett förmånligt ISA sparande där och ett bra utbud av ETF:er.

Bra där att nämna guld och krypto för det kommer generera många svar :slight_smile:

2 gillningar

Ex-Londonbo här, nyligen hemflyttad efter 17 år. Som General Index nämner så har UK ett fömånligt ISA upplägg. Med ett stocks & bond ISA får du lägga in £20k om året skattefritt (med år menar jag HMRCs tax year, så 6 April - 5 April). Detta gäller dock bara vuxna, så om du vill ha det i dina barns namn och de är under 18 år klassas det som ett ‘junior ISA’, och då är gränsen £9k.

Som din bank har nämnt får du tekniskt sett inte ha ett svenskt ISK om du inte är bosatt där, så om du ska ha kvar pengarna i Sverige så stoppa åtminstone in dem på ett fasträntekonto eller liknande så inflationen inte äter upp värdet. Det är värt att påpeka att samma sak gäller dock inte åt andra hållet - dvs skulle du flytta hem till Sverige får du ha kvar pengar i ett ISA i UK även om du inte bor kvar. Du får däremot inte stoppa in mer pengar i det efter skatteårets slut det året du flyttat.

Det är väl inte världens bästa växlingskurs just nu att föra över SEK till GBP men å andra sidan förlorar du väl mer i långa loppet på att bara låta pengarna sitta utan att jobba. Så om planen är att stanna kvar i UK hade jag nog personligen investerat dem där.

Hur du sedan ska investera pengarna beror ju på investeringshorisont etc. Pratar vi långsiktig trygghet/pension för dina barn som de inte kommer röra på 20+ år - eller är tanken att de ska flytta hemifrån om säg 3 år och behöver kunna komma åt pengar till en deposit?

Om vi pratar någorlunda lång sparhorisont så är jag själv en ganska tråkig global indexfond-typ, så det hade jag valt. Guld och krypto är inte ngt jag själv har erfarenhet av, men det har säkert andra forummedlemmar.

2 gillningar

Hej, tack så mycket för ditt svar. Väldigt hjälpsamt.
De ska väl inte använda de pengarna jätte snart. De har olika åldrar mina barn mellan 17 och 7 år så 17åringen kanske vill använda sina pengar lite snarare. Jag tänker mig just nu att en längre sparhorisont är bättre…vill helst inte släppa lös 17 åringen om några år med sina sparpengar… :wink:

Här i UK vet du något om hur man hittar en bra global index fond här.

Jag kan mer om hur man investerar i Sverige än här i UK enbart för min pappa var så bra på det.

Kollar också att flytta pengar till ett fastränte konto åt dem men många banker tar betalat för att du ska ha ett konto vilket verkar ju helt upp och ner…detta gäller speciellt Handelsbanken vilket var den enda banken som lät mig öppna ett konto för jag bor utomlands.

Lättaste är att kolla med din brittiska bank vad de har för investeringsutbud. Det är ingen större skillnad mot hur det är i Sverige - använd deras plattform för att hitta fonder och vad som ingår, utveckling över tid, Morningstar betyg, avgift etc.

Sedan finns det ju även andra financial services företag du kan använda istället, om du inte vill gå via din bank (e.g. Hargreaves Lansdown, Fidelity). Har själv ingen erfarenhet av dem dock (jag har HSBC).

Alla ställen kommer ha både index trackers och aktivt förvaltade fonder. De flesta erbjuder även färdigsydda portföljer i olika risknivåer, om du inte vill välja fördelning själv.

Ja, det kan vara väldigt krångligt det där med svensk bank om du är utlandssvensk. Själv begick jag dock misstaget att avsluta mitt svenska konto, vilket jag bittert fick ångra nu när jag flyttade tillbaka. Det var inte lätt att få öppna ett nytt konto igen, med noll kredithistorik eller pappersspår i Sverige de senaste 17 åren…

Hej,
Ja narturligvis, kan ju gå via min bank det har jag liksom aldrig tänkt på.
Iof så tror jag inte har tänkt på det , eller inte ialfall de senaste 10 åren haft någon kontakt med en person som jag kan fråga. Jämte emot i Sverige där jag har personlig kontakt med bank personal som kan rådgiva mig.
Jobbigt att höra med att det var svårt att öppna bank konto när du kom tillbaka. Det är just därför jag inte vill stänga ner mina barns konto så det ska vara lätt för dem om de nu vill bo eller plugga här i Sverige. Swedbank ville ju stänga mitt konto också men i slutändan så togs beslutet att eftersom jag har haft ett konto där sen jag var född så var det ok. Oh tack så mycket. :face_with_raised_eyebrow:

Här brukar man ju kolla vilken ISA är bäst när du väl investerar men jag hade mest för mig själv vilja spekulara här med aktier för jag har insett hur värdefullt det är att ha det investerat eftersom jag får en del utdelning då och då. Som en inkomst.

Vart bodde du i London Vi är i SE London.
x