Har ni någonsin undrat över hur det fungerar med investerande i just England och Irland? I England verkar dom ha en skattegynnad investerings sparform som heter ISA som betyder: Individual Savings Account i fem varianter. Det kanske vore något att försöka efterlikna även här hemma?!
What are the different types of ISA?
We’ve done a quick table here to show you an overview of the five ISA types, who they’re for, and how they compare, as some have different maximum allowances and some allow you to save in complete safety whereas others put your cash at risk. However, there are a lot of nuances that the table can’t go in to, so click the links to jump to full info about each type…
UK har också någon form av skattefrihet på Gilts (dvs deras egna statsobligationer i sterling). Något som troligen gynnar valutan. De ligger över 5% nu.
Det borde fler länder ha, speciellt de med egen valuta.
@WarpDriveWealth Okej +5% på statsobligationer låter stabilt Var ser du det någonstans?
Efter att ha läst igenom själva guiden och tittat runt lite på MSE forumet som jag länkade till ovanför, så verkar det vara så att på tex Stocks&Shares ISA konto. Så är det helt skattebefriat inom ISA skalet! Dvs Kontoformen. All vinst både från aktiefonder, aktier, utdelningar samt obligationer. Så britterna kan kan spara som mest 20.000£ skattefritt per år! Låter helt crazy bonanza
Undrar vad haken är, jag måste ha missat något.
Det är bara att kolla yield curve för UK. Även US ligger högt utan risk.
Det är bra för de som inte behöver ta valuta risk, dvs har sina kostnader i den valutan.
Men vill du ta valuta risk på sterling eller treasuries så är ju räntan grym fortfarande om man köper lite längre och låser in den för ett tag framöver. Om man tror på lägre ränta dvs.
Europeiska UCITS iBonds ETF går att låsa 3-5 år med riskfri ränta i USD över 5% fortfarande. Tex 27IT, 29IT.
Okej, det skiljer sig en hel del alltså jämfört med Sverige alltså. Men man skattar ju där man arbetar och är bosatt och jag har inga planer på att flytta till UK. Är bara så less på hur inlåsta & blåsta vi är med SEK valutan när man ska handla aktier & fonder med mera