Sparande för emigrant i Storbritannien

Hej!
Jag har en vän som sedan 6 år tillbaka bor i Storbritannien och kommer bo där ca 5-10 år till. Hon bad mig om råd gällande sparande. Jag själv är en anhängare av Rikatillsammans-filosofin och bad henne lyssna på avsnitt 263 och 288 för att komma igång att tänka på strategier, mål och upplägg för sitt sparande.
Hon och hennes sambo är 35-40 år, regelbundna inkomster, ingen förmögenhet, äger ett hus och har inga planer på barn.
Det svåra nu är att jag inte vet hur strukturen för olika slags bankkonton ser ut i Storbritannien och därför tycker det är svårt att guida dem vidare.
Jag tänker att de behöver:
-Bankkonto med ränta för buffertsparande
-Konto för investeringar i räntefonder
-Konto för investeringar i aktiefonder
Vet någon vad dessa olika slags konton heter i Storbritannien? Har googlat mig till att det finns Individual Savings Accounts (ISAs) för olika slags sparanden.
Vet någon vad som skulle vara skattemässigt gynnsamt, såsom vi använder ISK i Sverige?
Har något tips på brittiska poddar edyl för sparande som man kan lära sig av?
Tacksam för råd!

1 gillning

Hej,

ISAs är bäst, både för sparande på konto och i fonder eller aktier. Det är dock begränsat hur mkt man får sätta in på ISA per år, så ett perfekt sparmål är att fylla sin ISA-kvot varje år. Man kan också spara i pensioner på ett skatteeffektivt sätt.

Reglerna är dock superkrångliga i England, så skulle tipsa om att prata med en rådgivare och gå igenom bästa sättet att spara. En entimmas genomgång är antagligen väl värt pengarna.

Finns gott om ETFet och mutual funds som följer olika index, så går bra att hitta sin egen väg till ett ”Rika Tillsammans-likt” sparande.

Med vänlig hälsning,
F

Välkommen till forumet :wave: Titta här vettja:
Individual Savings Accounts!

ISA konton är i UK befriade ifrån all typ av Capital Gains Tax. Och du får sätta in 260000kr varje år i denna skattegynnade typ av investeringskonto, utan att betala någon skatt förrens du ska ta ut dom!

Nedan saxat ifrån Moneysavingsexpert i UK:
"Any savings or investments which stay within the tax-free ISA wrapper will continue to earn interest (or see investment growth/loss) and reap the tax benefits until you withdraw the money.

What are the different types of ISA?

We’ve done a quick table here to show you an overview of the five ISA types, who they’re for, and how they compare, as some have different maximum allowances and some allow you to save in complete safety whereas others put your cash at risk. However, there are a lot of nuances that the table can’t go in to, so click the links to jump to full info about each type…

How the different types of ISA compare

Age to open Annual deposit limit Savings at risk? Withdrawal restrictions Government bonus?
Cash ISA 18+ £20,000 No No, unless you fix No
Stocks & Shares ISA 18+ £20,000 Yes No, but may incur fees No
Lifetime ISA 18-39 £4,000 Depends Yes Yes, 25%
IFISA 18+ £20,000 Yes Depends No
Junior ISA 0-17 (1) £9,000 Depends Yes No

(1) If your child is aged 0-15, you will need to open the junior ISA for them. If they’re 16 or 17, they can open it themselves.

The five different ISA types explained

This section explains the main features of each of the five types of ISA then links you out to our more in-depth guides. Scroll down, or use these links to skip to the section you’re most interested in:

Good luck
MvH / Stefan