Jag har lite svårt att bedöma för och nackdelar med detta förutom att man tydligen får betala en stämpelskatt på 0,5% för alla transaktioner. Avanza erbjuder bara handel på Londonbörsen via mäklare.
Jag ställde den här i förhoppning om att någon här visste något. Är väl i så fall om det är aktier som bara handlas där och inte på de tidigare mest tillgängliga börserna.
Man kan förstås ha sina välgrundade skäl men att handla på Londonbörsen, är det inte att tro att gräset är grönare på andra sidan?
En del svenska aktier på svenska börsen går ju väldigt bra, i princip alltid några varje enskilt år, som man skulle kunna försöka fånga istället.
Ofta tror man att det som man inte har är precis det som man behöver för att lyckas. Men jag tror att det ofta är väl så bra att bara försöka där man står.
Vet inte men tänker att det kan vara några speciella aktier man är ute efter som bara handlas där. Är väl ingen skillnad mot att många handlar på USA-börsen då de flesta aktierna där inte handlas på Stockholmsbörsen.
Håller med i sak, men att svenska mäklare erbjuder handel i utlandet är ju knappast en slump. Det finns garanterat småsparare villiga att gå över ån efter vatten, och betala högre avgifter för detta.
Själv handlar jag mest på Stockholmsbörsen, men även en hel del i USA och Kanada. UK el övriga världen har inte lockat hittills.
Buffet, som alla beundrar, har väl nått runt +20% om året under långa perioder. På svenska börsen finns varje år aktier som går upp +100%. Köp dem, om det nu är så enkelt, för jag tror inte att man hittar dem enklare i London. Man kan missa ganska många och ändå vara bättre än Buffet.
Finns ju en del kul lekhinkssaker på Londonbörsen. Jag har till exempel sneglat hitåt tidigare: En aktie som är en fond som köper rättigheter inom musik. De äger bland annat rättigheter till 50 Cent och Neil Young och en massa saker därimellan.
Kul som sagt för en lekhink, men förstås en massa risker med som är svåra att överblicka.
Det står ju var och en fritt. Men det är ju ungefär som att jämföra glass och en kaktus, inte ens lite likt.
Londonbörsen är världens sjätte största handelsplattform och betydligt bredare än lilla Stockholmsbörsen. Det är ju inte jättekonstigt att någon vill handla där.
Det var därför jag började texten med att det är sunt att diversifiera geografiskt. Men beroende på diversifieringens kostnad så får man göra en personlig avvägning.
I mitt fall blir det ändå en globalfond för exponeringen mot Londonbörsen, tillsammans med aktier från Stockholmsbörsen om jag vill krydda portföljen.
Courtage och valutaväxlingsavgift är ju inget unikt för Londonbörsen. Det andra kanske man kan stå ut med om man av någon anledning är ute efter något specifikt just på den börsen.
Man har lagt till en fotnot om stämpelskatten nu i sin information:
*0,5% stämpelskatt gäller för brittiska bolag, det går att utläsa från bolagets ISINkod om det utgår stämpelskatt då dessa aktier har en ISINkod som startar på GB (exempelvis Unilever, ISIN GB00B10RZP78). För Irländska bolag utgår en stämpelskatt om 1% på köpbeloppet. Dessa bolag har en ISINkod som börjar med IE (exempelvis Flutter Entertainment Plc, ISIN IE00BWT6H894).
Hade man fel info från början? Nu står det inget om källskatt längre.
Så länge man inte handlar i brittiska eller irländska bolag så blir det ju ungefär som på vilken annan börs som helst då man handlar i annan valuta. All handel på Londonbörsen sägs vara i GBP.
Jag handlade igår på London-börsen och idag såg jag att de avgifterna som har dragits är lika mycket som att handla amerikanska aktier. Men skillnaden blir att man slipper källskatten sen när man får utdelningarna i jämförelse med amerikanska. Jag kommer endast att handla nu när det är courtage-fritt hela månaden sen får vi se. Jag handlade 3 utdelningsaktier som jag har svårt att hitta i den svenska börsen.