Flytt tjänstepension 10-taggare

Hej,

Håller precis på att, av olika anledningar, flytta min tjänstepension från Länsförsäkringar till Nordnet. Sitter på en sk tiotaggarlösning. Har idag 60% i DNB Teknologi och 40% LF Global Index. Ska jag köra samma fördelning under Nordnets paraply? Nämnda fonder har väldigt stor del mot USA och vad som sker där är svårt att sia om. Är det kanske läge att tänka en del räntefond?
Nåväl, svårt att veta och tid till pension påverkar. Det är ca 8,5MSEK som ska flyttas, det nysparas in 35tsek/mån och jag är snart 50år.

Tips och tankar mottages tacksamt.

/Seosmaas

Det är större risk att inte investera i USA än att göra det, de 7 största bolaget i USA är typ 10 gånger så stor som hela OMX. Det går bra för USA och kommer fortsätta att göra framöver. 10% tillväxt eller Sverige kommer inte rädda någon och speciellt inte Europa lol.

Jag hade börjat med räntefonder ca 10 år innan pension du kan mjölka lite till.

1 gillning

Tack för återkopplingen, hur skulle du trappa ner/upp till räntefonder när man ser tio år kvar till pension?

• 10 år kvar till pension: Aktieandelen börjar minska snabbare, exempelvis till 50-70 %, medan räntefonder tar en större del.
  • 5 år kvar till pension: Aktier kan vara nere på 20-40 %, och resten är räntefonder eller andra säkrare tillgångar.
  • Vid pensionen: Låg aktieandel, runt 10-30 %, med större fokus på stabilitet och mindre risk.

Enklast är väl Entréfonder eftersom allt sker automatiskt. Du behöver inte tänka på ombalansering eller ändra något själv.