Flytt av pensionsförsäkringar

Jag tänker flytta mina pensionsförsäkringar till Nordnet. Tänkte börja med SEB. Där har jag en privat pensionsförsäkring på ca 400.000. Den avslutade jag sparandet i 2015. När man nu tittar med lite nya ögon på allt så är det ju många höga avgifter o dessutom ett sämre utbud när man vill byta fonder. Har några tjänstepensioner som ligger i Länsförsäkringar och på Handelsbanken som sen också ska över.

Min fråga är om någon har erfarenhet och bra tips vad som är en bra lösning att flytta över till på Nordnet? Där finns Nordnet Pensionsfond med årlig avgift på 0,75 (aktivt förvaltad), generationsplacering (automatisk anpassning) eller privat pension. Några funderingar?

Kolla gärna här:

Jag själv kör på Avanza och har liknande fonder som jag har i det privata sparandet. På det sättet är det ingen skillnad på privat sparande eller pensionssparande.

1 gillning

Ok @janbolmeson. Men angående avgifter och regler för uttag så måste det ju skilja sig åt? För man måste väl öppna ett speciellt pensionskonto?

Innebär det när man flyttar över sin försäkring att det kommer över i de fonder som de ligger i idag? Eller säljs allt av på SEB och det görs en insättning på det öppnade pensionskontot på Nordnet?

Jag hade tänkt börja med SEB för att se hur det funkar och sen köra övriga försäkringar. Men vet det kommer ta tid innan det är klart. Känner mig bara väldigt osäker på att ta allt på en gång.

Om du tänker ta ut pensionen under resten av livet kan det vara värt att titta på förväntad livslängd hos olika företag. Om du tänker ta ut pensionen under till ex 10 år är det inte lika viktigt.

Nordnet har depåförsäkring, så alla typer av tillgångar går att köpa. Tror fonder alltid säljs innan flytt och pengar förs över.

Det kan ta rätt lång tid, de gamla bolagen är inte så pepp på flyttar.

Nordnets plattform är betydligt bättre än gamla pensionsbolagen