Flytt av pensionsspar till nordnet

Sitter och kollar över mitt pensionsspar som jag upplever att jag har haft ytterst dålig koll på men försöker vända på den trenden!

Slutmålet är att jag skulle vilja ha över så mycket som det går till Nordnet för att:

1. Bättre kontroll över vilka fonder som jag faktiskt är investerad i och undvika onödiga avgifter.
  2. Bättre courtage- och valutaavgifter.

Jag var inne på avtalat.se och det verkar som att allt är ITP1, och jag har då två olika traditionella försäkringar via Alecta. En av dessa verkar vara låst till att vara just en traditionell försäkring (det är dom enda val jag får upp om jag försöker placera dom någon annanstans) och den andra verkar finnas möjlighet att välja nått som dom kallar fond (förmodar att det rör sig om fondförsäkring).

Till er som gjort denna flytt, eller åtminstone övervägt att göra den - vad är det som faktiskt gäller? Vad kan jag flytta över? Vad kan jag förvänta mig för kostnader? Är det något jag borde tänka på innan jag drar igång denna process? Finns det någon typ av sparande som jag absolut inte borde flytta över för att det är såpass förmånligt där det ligger?

Uppskattar all hjälp och hoppas ni får en fortsatt fin lördag :slight_smile: