Jag står inför ett potentiellt stort beslut och skulle verkligen uppskatta era insikter och råd. Jag funderar på att flytta delar av min tjänstepension från Skandia till Nordea och undrar över vad jag bör ha i åtanke innan jag tar steget. Kapitalet är relativt stort (i min värld) , så jag vill vara extra noggrann.
Specifikt undrar jag:
Vilka avgifter är mest relevanta att jämföra? Jag är medveten om att både förvaltningsavgifter och eventuella transaktionsavgifter kan spela stor roll.
Finns det några dolda avgifter jag bör vara uppmärksam på? Ni vet, de där små detaljerna som lätt glöms bort vid en flytt. över tid.
Nedsidor? Varje byte kommer ju med potentiella nackdelar. Vad har ni upplevt eller hört som kan vara bra att ha i åtanke?
Personliga erfarenheter? Har någon av er gjort en liknande flytt? Vilka lärdomar kan ni dela med er av?
Jag vet att många av er har kloka tankar och erfarenheter att dela med er av.
Har min tjänstepension där som inte får flyttas.
Men förräntningen där är i mina ögon väldigt låg men möjligt att de håller snittet.
Så det kan vara bra att kolla hur de har utvecklat kapitalen innan du flyttar.
Min privata pension tecknade jag i Trygg-Hansa och de har på den sidan haft bra utveckling på kapitalet. Där finns det garantibelopp som är 3-procents ökning per år som nära nog alla håller (var max som fick ges för 50 år sen).
Är idag pensionär och 30% av dagens kapital är garantibeloppet och 70% är extra värdeökning.
På min tjänstepensionen som Folksam har idag så är ca halva garantibelopp och andra halvan extra värdeökning.
Jämför med den statliga pensionen där det bara finns motsvarande garantibelopp. Man förvaltar inte kapitalet där frånsett premiepensionen.
Jag tror att det viktigaste är att är att det finns en bra förvaltning av inbetalt kapital. Kommer inte ihåg vilka som brukar jämföra olika pensionsbolag. Men det skulle kunna gå att fråga konsumentverket eller hallå konsument så kan de troligen tala om vem som jämför bolagen.
Förekomsten av rörliga delar i skalavgiften. Bör undvikas om möjligt.
Så kallade dolda avgifter. Media har skrivit om detta tidigare (Aftonbladet). Tydligen finns sådana och de kan tas ut på olika indirekta sätt. Sannolikt inte helt lätt att reda ut på egen hand dock.
Frågan 2 har jag ställt frågor om här på forumet tidigare. Det var några år sedan som frågan uppmärksammades. Om det går att hitta tillförlitliga uppgifter om denna fråga så vore det bra.