Flytta ISK hos Avanza till Lysa - minimera skatt

Hej,

Jag har idag sparande i ISK hos Avanza och funderar på att flytta detta till Lysa. Min fråga är när är det mest fördelaktigt att sälja av mitt innehav hos Avanza för att föra över till Lysa, så att jag minimerar skatt för insatt kapital hos Lysa? Hittade några liknande frågor med svaret att göra det i slutet av ett kvartal. Tacksam för lite mer detaljer runt detta och om det är kritiskt att göra detta vid ett exakt datum.

Tex, skall jag sälja i sista veckan av juni och sedan föra över pengarna till Lysa för att köpa i första veckan av Juli?

MVH Eric

Tricket är att ta ut pengarna ur ditt ISK innan kvartalsskiftet och sätta in dem på Lysa i nya kvartalet. Det är innehavet den 1 juli som räknas. Men samtidigt vill man inte stå utanför marknaden i onödan. Avanza redovisar “antal dagar för sälj” på varje fond. Det är bankdagar. Lägg på ytterligare ett par dagar som marginal, har varit med om att fonder tagit lite längre än det som står. En hel arbetsvecka bör vara lagom för det mesta.

Ditt exempel är korrekt. Du kan sätta in pengarna på Lysa den 2 juli.

Hej Emil, Jag stänkte ställa sanna fråga. Tack för ett bra svar. Jag har pengarna på Nordnet dock, men säljer jag av allt alltså, säg, tex 23 juni och sätter in dom på Lysa den 2 juli? Tack på förhand, var osäker på när man skulle sälja.

Mvh