Flytta pensionssparande

Hej!
Jag är 34 år. Pensionssparar i Avanza auto 5 och har efter att ha läst och lyssnat på artiklar, forum och podden förstått att det finns bättre sparformer.

Jag undrar nu hur jag ska göra med mitt pensionssparande.

1. Låta pengarna vara kvar på kontot men inte fylla på. Istället starta med nytt sparande på Lysa alt LF Global indexnära.
  2. Sälja innehavet och starta nytt sparande på Lysa alt LF Global.
  3. Flytta innehavet genom flytt av ISK till Lysa, jag förstår det då som att pengarna är ”borta” från marknaden i några veckor.

Just nu lutar det för min del åt Lysa framför LF Global indexnära då den är bredare och känns därmed tryggare. Då sparhorisonten är lång, bör jag då satsa på 100 aktier?

Eller är det bättre att kombinera LF Global med andra fonder?

Ursäkta rörigt inlägg, det speglar mina tankar och funderingar ganska väl :slight_smile:

Väl mött

Ja det finns bättre sparandet om du väljer Avanza Auto 6 istället :person_tipping_hand: . Det är bara det du behöver göra långsiktigt. Då får du 100% aktie för 0,36% i total års avg. Det skiljer inte så jätte mycket mellan Avanza Auto 6 ,Lysa bred eller LF Global index :+1:. Det är nästan likvärdiga produkter och bara slumpen kommer avgöra vilken kommer ge lite mer avkastning långsiktigt :person_tipping_hand:

3 gillningar

Tack för svar! Ska kolla upp Avanza auto 6 också :slight_smile:

1 gillning

Skillnaden mellan Avanza auto 5 och Avanza auto 6 är en högre aktiedel i 6:an. På så lång sikt som du har till pensionsspar så är det oftast önskvärt att ha så mycket aktier som möjligt.

2 gillningar

Ja, precis :slight_smile: Det var några år sedan jag började spara i Auto 5. Inte förrän nu (idag) som jag förstått att det inte är 100% aktier. Ska definitivt flytta dem då jag inte kommer använda pengarna på många år. Nu återstår frågan var och hur jag ska flytta dem :thinking:

Avanza Auto är typ Avanzas variant av Lysa/Opti. En blandfond som består av flera olika aktiefonder och eventuellt räntefonder. Den sköter automatiskt ombalansering och fördelning.

Tillräckligt bra anser jag.

Annars funkar det lika bra om du vill ha en enda fond såsom Länsförsäkringar Global Indexnära eller Avanza Global. Vill du ha med tillväxtmarknader så finns fonden Storebrand Global All Countries som också är väldigt bra.

1 gillning

Du går in på Avanza hemsidan och väljer Byta då väljer du Avanza auto 6 istället . Det hittar du vänster byt knappen och du byter avanza auto 5 till Avanza auto 6

1 gillning

Okej, ska kolla på det. Tack :slight_smile: