Många banker vill att man flyttar sitt sparande vid förhandling av bolån.
Vad finns det för risker när man flyttar sitt fondsparande från en bank till en annan. Åker man på några avgifter? Förlorar man tid på marknaden? måste man sälja innehavet osv?
Jag flyttade min tjänstepension från en bank till en annan för att få lägre bolåneränta. Det blev en sedelärande historia. Jag anmälde flytten tidigt i juli 2024. Sen hade jag ingen makt över exakt vilken dag innehaven säljs och flyttar över. Det råkade flytta över i samband med den krasch som kom i början av augusti 2024 och jag sålde därav på botten och missade några dagars uppgång. Jag torskade 50000 på detta. Och om man räknar på ränta på ränta är det verkligen ingen rolig ekvation. Summa summarum blev jag biten i röven av min önskan att få bättre bolåneränta. Gör med denna information vad du vill
Jag har flyttat både aktier och tjänstepension till Avanza. Innehavet flyttas utan att säljas och köpas på nytt. Har man en KF verkar det dock som den behöver säljas av för att “flyttas”
Så de fonder som finns hos båda bankerna säljs inte utan de bara flyttas så man förlorar ingenting.
Men de fonder som man har och som inte går att köpa dit man flyttar till. Då måste väl fonderna säljas och man måste köpa en annan fond.
Hur sker dessa transaktioner. Tar dem flera veckor att göra eller sker det som en vanligt fond handel, såld en dag och 1-3 dagar senare köper man nya fonderna. Eller förlorar man massa tid på marknaden?
I mitt fall med den kollektivavtalade tjänstepensionen tog det lång tid och jag hade ingen makt över när själva säljet och det efterföljande köpet gjordes. Men det är nog extra krångligt med just en kollektivavtalad tjänstepension. Om det är annat sparande som du själv förfogar över går det snabbare. Jag bytte från Avanza till Lysa i samband med årsskiftet och stod utanför marknaden typ en vecka. Och som en föregående talare sa går det säkert bra att flytta själva fondandelarna från en bank till en annan om båda bankerna tillhandahåller just de fonderna.
Jag tycker alltid att det brukar strula och ta orimligt lång tid att flytta fonder. Om de fonder du äger idag inte finns i den mottagande bankens fondutbud måste fonderna säljas innan flytt. Manuellt av dig, annars sker det automatiskt vid flytt. Det kan dröja innan allt är klart och likviden investerad i motsvarande fonder hos den mottagande banken.
Genomsnittligt förlorar man någonstans mellan 0,1-0,2 promille av kapitalet per dag pengarna är utanför aktiemarknaden. Men i verkligenheten kan det ju bli lite vad som helst.
Vid ett tillfälle när jag själv gjort motsvarande transaktion hade avgående bank delvis ett överlappande fondutbud med mottagande bank. Då bytte jag först foder i mindre portioner hos den avgående banken och förde istället över fondandelar till mottagande bank. Jobbigt och tidskrävande men mindre risk/chans att man lyckas pricka kraftiga kursrörelser.